Bewindvoerder

bramdeleener
Topic Starter

Bewindvoerder

#1 , 09 aug 2015 12:29

Situatie

Mijn broer heeft een lichte verstandelijke beperking en staat onder mijn bewindvoering. Hij woont alleen thuis , is niet gehuwd, heeft geen kinderen.
Aangezien zijn financiële middelen beperkt zijn , dien ik regelmatig een aantal facturen te betalen zodat hij rond komt. Dit is met veel plezier en een groot hart gedaan.

Stel dat mijn broer echter komt te overlijden zullen mijn gelden in zijn nalatenschap komen en wellicht op deze wijze eerst fiscaal (60 % ) belast worden en een ander deel in handen komen van nog een andere broer en zus , die geen enkel maar dan ook geen enkele zorg doen.

Hoe kan ik dit voorkomen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 aug 2015 23:30

Primo : tarief erfenis tussen broers :
0 - 75.000 € = 30 %
75.000 - 125.000 = 55 %
meer dan 125.000 = 65 %

Gezien u zelf zegt dat de financiële middelen van uw broer beperkt zijn zal us dus geen 60 % betalen. En waarom zouden uw gelden in zijn nalatenschap komen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bramdeleener
Topic Starter

#3 , 10 aug 2015 09:56

Mijn broer heeft het vruchtgebruik van de woning en 1/4 van het woonhuis in naakte eigendom. Als hij komt te overlijden - Kan ik dan zijn facturen die ikzelf betaalde en de gelden die ik hem extra gaf om rond te komen , recupereren op de nalatenschap ?

Reclame

Sirkii

#4 , 10 aug 2015 11:32

Je zou deze betalingen kunnen acteren als (renteloze - of aan de spaarboekrente) leningen aan je broer. Neem deze info ook op in de periodieke verslagen aan de vrederechter (als de bewindvoering officieel is) en wees hierover 't best nu al transparant naar je andere broers/zussen toe.

bramdeleener
Topic Starter

#5 , 10 aug 2015 22:18

beste

Je zou deze betalingen kunnen acteren als (renteloze - of aan de spaarboekrente) leningen aan je broer. Hoe realiseer ik dit "acteren" juridisch-administratief het beste ? Noteer ik dit in het periodiek verslag of dien ik op voorhand een toelating van de vrederechter te hebben ?
misschien andere broer en zus per aangetekend schrijven op de hoogte brengen ? Of is er nog een derde piste ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”