Begunstigde van testament is overleden.

Maggi
Topic Starter

Begunstigde van testament is overleden.

#1 , 21 aug 2015 14:05

Even de situatie schetsen. We zijn een (getrouwd) nieuw samengesteld gezin, met elk 2 volwassen kinderen. Het huis waar we in wonen is eigendom van man. Omdat ik er ook een deel van mijn spaarcenten aan gespendeerd heb, heeft mijn man een testament laten opstellen in mijn voordeel. (1/2+1/3) Zodat zijn kinderen geen aanspraak kunnen maken op het hele huis (en mijn inbreng).

Wanneer ik, als begunstigde, overlijd voor mijn echtgenoot, kan hij dan het testament laten veranderen, zodat na zijn overlijden onze 4 kinderen elk een even groot deel krijgen? En er zo niet 2 in de kou blijven staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 aug 2015 14:25

Men kan steeds zijn testament herroepen of wijzigen.
Ja dus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 23 aug 2015 08:54

“Art.895.Een testament is een akte waarbij de erflater, voor de tijd dat hij niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn goederen beschikt, en die hij kan herroepen.”(Burgerlijk Wetboek).
Uw echtgenoot kan zijn testament dus herroepen te allen tijde, ook zonder u daarvan in kennis te stellen.

Niets belet hem het huidige testament te vervangen door een nieuw testament waarin hij u begunstigt en tevens vermeldt ‘Indien mijn echtgenote vóór-overlijdt dan schenk ik aan haar kinderen ...’

Jullie kunnen ook een , al dan niet authentieke , overeenkomst opstellen waarin uw echtgenoot erkent dat u uw eigen spaarcenten ten bedrage van ....euro , al dan niet renteloos, geïnvesteerd hebt in zijn huis en die hij terug zal betalen bij echtscheiding ,uw of zijn overlijden of vervreemding van het huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Mariette

#4 , 23 aug 2015 11:36

Ik dacht dat men zijn eigen kinderen niet kon onterven? In geval de man het huis nalaat aan de vrouw dan onterft hij de facto zijn eigen kinderen, want de erfgenamen van de vrouw zijn haar kinderen.

Is het niet zo dat per definitie de vrouw het levenslange vruchtgebruik van de woning heeft?

roharro

#5 , 23 aug 2015 13:34

Indien de man het reservataire deel van de kinderen niet aantast met zijn testament is er geen probleem.
Omdat te kennen moet men de waarde van de totale erfenis kennen.
Echtgenote krijgt sowieso vruchtgebruik van de gezinswoning, dat klopt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#6 , 24 aug 2015 19:44

Indien de man het reservataire deel van de kinderen niet aantast met zijn testament is er geen probleem.
Omdat te kennen moet men de waarde van de totale erfenis kennen.
Echtgenote krijgt sowieso vruchtgebruik van de gezinswoning, dat klopt.
Dus vooraleer hier iets over te kunnen zeggen moet men idd weten of het reservataire gedeelte van de kinderen niet wordt aangetast, want anders onterft hij dus zijn eigen kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”