testament aanvechten

ger
Topic Starter

testament aanvechten

#1 , 11 sep 2015 17:13

wanneer in een testament letterlijk staat" mijn kinderen moeten elk evenveel krijgen" doch één van mijn kinderen heeft reeds 30000 euro
voorschot ontvangen op zijn erfdeel.

hier tegen kan je niets ondernemen ook al is het helemaal niet waar dat je dit bedrag reeds zou hebben ontvangen.
er moet geen enkel bewijs geleverd worden dat dat geld ook effectief bij jou is toegekomen.
tegen zo'n een testament kan je je niet verdedigen in belgie, je bent dus letterlijk in de onmogelijkheid om je daartegen te verdedigen.
ook de andere erfgenamen hoeven helemaal niets te bewijzen, of dit bedrag effectief in welke hoedanigheid dan ook is toegekomen bij de andere erfgename.
er is bij deze testator alzheimer vastgesteld & is ook later overleden aan de ziekte.
rechtbank zegt simpel op de dag dat het testament is geschreven is er geen bewijs van onmogelijkheid punt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 sep 2015 12:43

“Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng”(Burgerlijk Wetboek).

Het is aan de medeërfgenamen om zo nodig het bestaan te bewijzen van de in te brengen giften. Een loutere vermelding in een testament dat een erfgenaam reeds een voorschot ontving is niet zulk bewijs. Indien de rechtbank die vermelding toch een bewijs van de gift acht stel hiertegen dan hoger beroep in
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#3 , 13 sep 2015 12:49

Werd die schenking dan niet geregistreerd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ger
Topic Starter

#4 , 18 sep 2015 21:37

beste j demoor
ik ben reeds in hoger beroep te gent geweest, lost niets op.
volgens het vonnis moeten de andere mede erfgenamen niet aantonen of wat er in het testament staat ook daadwerkelijk is uitgevoerd.
heb cassatie advies aangevraagd, deze stelt dat ik eigenlijk gelijk had moeten krijgen.
doch ik geen kans maak in cassatie , cassatie vonissen zijn blijkbaar duidelijk afgelijnd, zelfs als zou cassatie menen dat ik gelijk heb dan nog brengt het niets op in mijn dossier.

ger
Topic Starter

#5 , 18 sep 2015 21:43

beste roharro,

nee deze schenking is nooit geregistreerd, kan ook niet he ze is nooit uitgevoerd.

daarom dat ik zeg dat mensen met alzheimer, kunnen gemanipuleerd worden.
ze schrijven iets op papier, en een uur later weten ze al niet meer dat ze iets geschreven hebben laat staan wat.
je zult zomaar twee broers hebben he, en een testament komt maar boven na een overlijden he.
als je in dit land rechtbanken hebt, die daar blind voor zijn voor zulke ziekte dan wind de gangster altijd.

ger
Topic Starter

#6 , 18 sep 2015 21:47

beste j.demoor

in het testament staat '" mijn drie kinderen moeten elk evenveel krijgen doch kind 3 heeft reeds 30000 euro voorschot op zijn erfenis ontvangen.

roharro

#7 , 18 sep 2015 23:28

Ik vermoed dat je ondanks het feit dat je 30 000 EUR minder krijgt toch nog minstens je reservataire erfdeel hebt gekregen. De Rechter heeft waarschijnlijk geoordeeld dat deze clausule gelijk kan worden gesteld met een clausule in het testament die zegt dat jij 30 000 EUR minder krijgt dan de anderen.

Een andere interpretatie kan ik me niet indenken.

Dan zou je nog geluk hebben dat uw vader niet in zijn testament geschreven heeft:
mijn kinderen krijgen allemaal evenveel maar ik heb alles - een bedrag van xx EUR -al weggegeven aan kind A"
Dan zou kind A 2/3 van dat bedrag moeten terugbetalen aan de twee andere kinderen uit eigen middelen!
Zoiets kan niet hoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”