Goedenavond, hopelijk kan iemand me hier iets verder helpen, want internet zegt zoveel dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Met in het achterhoofd de aankoop van een woning in de nabije toekomst ben ik op zoek naar meer informatie over erfenis en onderhoudsplicht ten aanzien van je ouders.
Ik zie/hoor mijn moeder al meer dan 2 jaar niet meer (en wil dat zo houden) en bij mijn vader is de situatie ingewikkeld.
Nu heb ik gezien dat je bijvoorbeeld als een ouder in het rusthuis komt en hij/zij dit niet kan betalen, het OCMW dit bij de kinderen kan terugvorderen. Onder bepaalde voorwaarden (zoals slecht contact met de ouders) kan deze terugvordering geweigerd worden.
Mijn vraag is nu vooral: moet je dit ergens laten vastleggen, of op welke manier moet je dit aantonen?
Ook heb ik de vraag i.v.m. als er iets met mijn vader gebeurt. Hij heeft momenteel schulden, maar ik verwacht niet dat dit ooit zal beteren. Is het beste om meteen de erfenis te weigeren, en ik neem aan dat je dan ook je niet moet bezig houden met begrafenis ofzo, want dat ze je anders sowieso als erfgenaam zien?
Ik weet dat mijn situatie nogal ingewikkeld is, maar hoop toch dat iemand meer weet...