Beste mensen,
IK ben ten einde raad en had graag jullie mening of hulp.
Het is een lang en complex verhaal.
Mijn ouders zijn reeds vele jaren gescheiden en ik heb 1 levende zus en 1 overleden zus en zij hebben elk twee kinderen.
Mijn zussen hebben vroeger (dertig jaar geleden) alle contact met mijn vader verbroken en hun kinderen kennen hem dus helemaal niet.
Ik zelf ben altijd van het princiep geweest het is en blijft mijn vader en heb altijd een goed contact met hem gehad.
Mijn jongste zus heeft tien jaar geleden zelfmoord gepleegd. Toen heb ik alles moeten regelen en haar kinderen (toen 14 en 16 jaar) zo goed mogelijk opgevangen tot de vader op de proppen kwam en hij de wettelijke voogd was. De kinderen hebben toen een aanzienlijk bedrag gekregen uit haar levensverzekering (het bedrag kwam overeen met geld dat eigenlijk van de kinderen was en geleend had aan een partner dat ze dan kwijt geraakt is door een faling van die persoon) de reden is dus duidelijk. Toen zij overleden was wou zowel mijn moeder als mijn andere zus en de kinderen van mijn overleden zus niet dat mijn vader op de doodsbrief stond en dat hij niet ingelicht werd. Ik was hier niet mee akkoord maar moest mij neerleggen bij de meerderheid. Na de begrafenis was ik degene die het aan mijn vader kon gaan vertellen . Je moet niet vragen hoe een klop dat dat voor hem was en ik kreeg de verwijten natuurlijk. Na alles uitgepraat te hebben was alles terug goed tussen mijn vader en mij.
Dit geef ik jullie mee om te kunnen volgen bij het uiteindelijke verhaal.
Drie jaar geleden heb ik mijn vader naar een service flat bij mij in de buurt gehaald en kon ik hem dagelijks na het werk gaan bezoeken en soms kookte ik voor hem zodat we samen konden eten en voetbal kijken en zo van die dingen. Dat verliep allemaal perfect en mijn vader was gelukkig en trots op mij. Vorig jaar begon mijn vader achteruit te gaan en had ik het geluk ( als ik dat zo mag noemen ) dat ik zelf te kampen kreeg met een beroepsziekte en zo extra tijd had voor mijn vader. Vorig jaar in december werd er de ergste vorm van parkinson vastgesteld en ging mijn vader zo snel achteruit dat hij op 8 april ll overleed aan deze gruwelijke ziekte. Op die tijd ging hij van een nog alles kunnende persoon naar een niets meer kunnende persoon. Enkel hart en hersenen werkten nog normaal. Mijn vader begreep heel goed de ernst van de situatie en liet de notaris komen. Toen heeft hij mij algemene volmacht gegeven evenals een testament laten opstellen en giften die ik vroeger reeds van hem gekregen had notarieel laten registreren buiten erfdeel en er de sucsesie op betaald. Hij was echt aan zijn bed gekluisterd en kon enkel uit zijn bed als ik hem er uit nam en in zijn rolstoel zette . Twee keer per dag kwam de thuisverpleging en al het andere deed ik. Hij kon echt niets meer en ik moest hem eten geven zoals een baby en drinken met een rietje . ik deed echt alles zelf zoals kuisen, wassen , strijken en noem maar op. Nu op 8 april is hij in mijn armen overleden en heeft mij toen nog gezegd " je moet niet ongerust zijn alles is geregeld voor jou en je kan je ex uitkopen zodat jij in je huisje kan blijven wonen" ( ik zit dus nog in een (v)echtscheiding ).
Die ochtend heb ik mijn levende zus en de kinderen van mijn overleden zus op de hoogte gebracht van het overlijden. Niemand wou op de doodsbrief staan ! Mijn neef zei toen zelfs " wij kennen die mens niet en zouden het heel raar vinden om hier bij betrokken te worden" maar twee dagen later belde hij mij op om samen de nalatenschap aan te geven. Ik heb toen gezegd dat het wel een beetje overdreven vroeg was om hier al aan te denken en dat ik zelfs nog geen officiële overlijdensakte had en verder nog van niets wist. Ik heb zelf helemaal alléén de doodsbrieven en het herdenkingsprentje opgesteld en ook een herdenkingsdienst geregeld daar mijn vader zijn lichaam aan de wetenschap geschonken heeft kon ik geen echte dienst doen en geen afscheid nemen. Daar stond ik dus met mijn verdriet en kon nergens terecht buiten bij mijn eigen kinderen maar die zaten zelf met zo een groot verdriet en die hadden ook zoveel ze konden geholpen met de verzorging. De eerste die bij de notaris stonden waren neef en nicht natuurlijk. In het testament wou mijn vader dat alles naar mij ging en dat mijn zus en de kinderen van mijn overleden zus onterft werden en als ze dit zouden aanvechten dan enkel het wettelijke minimum zouden krijgen. Mijn zus en haar kinderen zijn daar faire in geweest en die hebben de erfenis verworpen. Neef en nicht die zeggen gewoon wij hebben daar recht op en wij kunnen dat goed gebruiken. Zet tien foto's naast elkaar en vraag wie is nu jullie grootvader zij zullen het antwoord schuldig moeten blijven. Door de verwerping van mijn zus is het 4/4 veranderd in een 3/3 en moet ik al wat ik ooit van mijn vader gekregen heb buiten erfdeel gaan opbiechten en kunnen zij hun deel hiervan opeisen ! Dus de kans is heel groot dat ik mijn huis ga moeten verkopen als zij hun deel gaan opeisen. Waar is hier de rechtvaardigheid naartoe ? Een laatste wil (testament) heeft geen enkel nut buiten de notaris rijker te maken want er word toch geen rekening mee gehouden. Schenking buiten erfdeel juist hetzelfde. Maar niet op de doodsbrief willen staan en dan toch met de handen open en hoe meer hoe liever dat is dan wel rechtvaardig. Een mens doet toch bij leven met zijn geld wat hij wil en wie heeft dan het recht na zijn overlijden dat te gaan opeisen bij de mensen waar de overledene dat met liefde aan geschonken heeft. Nog even meegeven dat de neef rechten gestudeerd heeft in Leuven en nu drie jaar bij een deurwaarder werkt en de nicht net afgestudeerd is in de rechten te Leuven en nog verder in het notariaat wil gaan. Is dat niet hetzelfde als een dokter die zijn kennis gaat gebruiken om iemand vlugger te laten overlijden in plaats van te genezen ? Of een politieman die misbruikt maakt van zijn machtspositie ?
Graag jullie mening en eventueel tips want ik zie in het bos de bomen niet meer staan.
Met vriendelijke groeten