informatieplicht

josw
Topic Starter

informatieplicht

#1 , 22 sep 2015 21:45

Beste,

mijn vraag gaat de erfenis van mijn tante. Ze was ongehuwd, had geen kinderen, haar ouders waren overleden. Ze had wel nog een aantal broers (waaronder mijn vader) en zussen. De erfenis is blijkbaar naar die broers en zussen gegaan, behalve naar mijn vader. Bij de verdeling van de erfenis is mijn vader nooit gecontacteerd geweest, noch door zijn broers of zussen, noch door de notaris die de erfenis heeft afgehandeld.
Is er zoiets als een erfenisplicht vanwege de notaris? Is hij niet verplicht om iedereen die in principe kan erven op de hoogte te brengen, ook al blijkt dan uit het testament die persoon onterfd is?

bedankt voor de reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2015 21:59

Uw vader zal niet in haar testament vermeld zijn geweest. Broers en zusters kunnen elkaar onterven.
Wie niet erft wordt ook niet op de hoogte gebracht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

josw
Topic Starter

#3 , 22 sep 2015 22:16

Bedankt. En kan dit worden gecontroleerd? Mag mijn vader (of ikzelf) inzage vragen in het testament?

Reclame

Creatief

#4 , 23 sep 2015 22:00

Neen, je zal geen inzage krijgen in het testament aangezien je er niet in vermeld wordt. Misschien kan je een kopietje vragen aan de begunstigden, maar notaris zelf zal het testament niet voor jou op tafel leggen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”