verkoop op lijfrente

sneeuwbal
Topic Starter

verkoop op lijfrente

#1 , 06 okt 2015 22:40

Beste,

Betreft: nalatenschap

Hij heeft in België schenkingen gedaan aan een derde voor meer dan de wettelijke reserve. Deze derde was ook via testament erfgenaam maar heeft deze verworpen. Wij moeten de fictieve massa samenstellen maar hebben volgend probleem.

Papa had ook eigendommen in Spanje maar heeft nooit verteld dat hij zijn eigendommen in Spanje had verkocht. Hij ging er alle drie maanden naar toe.

Volgende situatie doet zich voor: Mijn vader heeft 10 jaar geleden zijn eigendom in Spanje verkocht op lijfrente. In de akte staat een rekeningnummer vermeld op zijn naam. Nu blijkt dat deze bank failliet is.

Na contactname met de eigenaar zijn we te weten gekomen dat de lijfrente op een andere rekening werd gestort. Na contact met deze financiële instelling heeft deze laten weten dat er geen rekening is op naam van papa. Daar wij geen erfgenaam zijn van de persoon op wiens naam deze rekening staat krijgen wij geen informatie. We weten wel dat papa volmacht had op deze rekening en een mastercard. Van die mastercard had ook aan de bank gevraagd om een afschrift te krijgen van het originele aanvraagdocument dat door papa is ondertekend (waar wij als erfgenaam recht op hebben) maar ze antwoorden gewoon dat de mastercard niet dit meer bestaat.

Tot op heden hebben wij geen documenten kunnen vinden die de bepalingen in de akte tegenspreken.(storten aan een derde)
Ik heb het gevoel dat er hier een verdoken schenking is gedaan.

Als wettelijke erfgenaam hebben wij toch het recht om deze info te bekomen? Is dit juridisch correct? Welke stappen kunnen wij nog ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 okt 2015 11:42

Advocaat inschakelen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2015 12:20

Het gaat over Spaanse banken, dus is de Spaanse wetgeving van tel.

Reclame

Sirkii

#4 , 07 okt 2015 20:38

Het is niet omdat deze derde de erfenis weigert dat je het geschonken deel uit het gereserveerde deel niet kan terugvorderen. Advocaat zal nodig zijn. Begin er dus maar aan als t bedrag voldoende groot is.

Waarom weigerde die derde de erfenis? Bestaat de erfenis uit enkel schulden?

Rekening op naam van derde met volmacht... Als er geen leningsovereenkomst of zo was met de derde dan sta jij daar buiten. Dat zal in Spanje ook wel zo zijn. Bewijs maar eens dat het een verdoken schenking is... (Spaanse wetgeving telt)

Door Spanje te laten vallen (als t niet anders kan) verkleint de fictieve massa en kan je meer terugvorderen van die derde.

sneeuwbal
Topic Starter

#5 , 08 okt 2015 21:42

Beste,
inkorting kunnen we opstarten.

Er waren geen schulden dus de reden van verwerping weten we niet.

Als ik u goed begrijp hebben wij geen recht om te weten naar wie de rente ging. (zou dus perfect een erfgenaam kunnen zijn die jaren een voordeel heeft verkregen. (zelfs geen belastingen heeft betaald) Zo'n vorm van stortingen wil ik ook wel want het gaat hier dus over een aanzienlijk bedrag over al die jaren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”