schenking woning

greenleaves
Topic Starter

schenking woning

#1 , 28 okt 2015 15:26

Beste Forum graag een vraagje.

mijn vrouw is enig kind en heeft destijds met het overlijden van haar moeder de successierechten betaald op de ouderlijke
woning en heeft nu de 1/2 van de volle eigendom en de 1/2 van het vruchtgebruik. Haar vader heeft de respectabele leeftijd bereikt van 83
jaar bereikt en heeft nu besloten de woning te schenken aan mijn vrouw. De verdeling en de betaling van de successie rechten in het verleden
werden geregeld zonder notaris daar zij enigste dochter is en er geen familiale problemen waren en nog steeds niet. Op de jaarlijkse afrekening van het kadastraal inkomen van haar vader staat vermeld 1/2 VE EN 1/2 VG. Hierbij heb ik de volgende vragen.

1. Kan de schenking gebeuren zonder notaris bvb door middel van een eigenhandig papier ,de woning laten schatten
en de schenkbelasting te betalen (kortom alles maar zonder notaris).

2. moeten de schenkingsrechten betaald op de 1/2 van de woning ?

Ik voorzie geen problemen daar zij enigste dochter is . Ik had juist graag geweten wat de beste en meest financiele voordelige
werkwijze is .

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 okt 2015 15:57

1. neen
2. ja
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

greenleaves
Topic Starter

#3 , 28 okt 2015 16:46

Bedankt !!!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”