erfenisverdeling

Jan Solders
Topic Starter

erfenisverdeling

#1 , 03 nov 2007 13:03

Ik ken volgend geval en weet niet of ik goed zit

Situatie : Vader, moeder en zoon en dochter die ieder alleen appart wonen

Zoon heeft huis van afgerond 200000 euro en sterft

Verdeling normaal : De helft voor zijn zuster en 1/4 voor elke ouder

Er was een hypothecaire lening van 150000 waarvan nog 100000 af te lossen

De lening werd gedekt door een schuldsaldoverzekering, dus er dient niets meer betaald te worden. Dus de verdeling is zoals hierboven beschreven dacht ik.

Mijn vraag is nu hetvolgende: Destijds is de vader met zijn zoon naar de bank gegaan voor deze lening en de bank vroeg een naam voor de begunstigde. Die vader heeft dan zijn naam opgegeven.

Heeft dit invloed en zou het kunnen dat de verdeling als volgt is (of nog anders)

Vader 100000(beguntigde van nog te betalen bedrag dat hij niet dient te betalen) plus 1/4 van de andere 100000. Moeder 1/4 van 100000 ( en zijn zuster 1/2 van 100000 (ipv de 1/2 van 200000)

Is mijn resonatie juist of waar zit ik fout

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 nov 2007 14:18

Bij een schuldsaldoverzekering is het de gewoonte dat de begunstigde afstand doet ten gunste van de kredietinstelling. De vader ontvangt dus eigenlijk niets , tenzij een klein bedrag dat voortkomt van een eventuele bonus van de verzekeringsmaatschappij. Een levensverzekering valt bovendien buiten de normale verdeling van de erfenis. De vader ontvangt dus zijn 1/4 van de totale tegoeden van de nalatenschap, net als de moeder , terwijl dus de dochter de helft ontvangt.
De vader moet evenwel , afhankelijk van zijn leeftijd , jaarlijks een fictieve rente bijschrijven op zijn belastingsbrief ter compensatie van de schuldaflossing , omdat hij de begunstigde was van de verzekering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 03 nov 2007 18:53

Bedankt voor uw antwoord

Die laatste paragraaf van die fictieve rente op de belatingsbrief dat wist ik niet, maar ik had het gevoel dat er "iets" was dat over het hoofd werd gezien, daarom de gestelde vraag.

Vader is 66 jaar. Kunnen de barema's op google opgezocht worden of is het de bank die het bedrag van deze fictieve rente zal geven aan de vader.

Wel is er iets eigenaardigs,.Vader betaalt dus evenveel successierechten als moeder, maar dient daarenboven nog eens personenbelasting te betalen op een fictieve rente die hij eigenlijk niet ontvangen heeft.

Reclame

wanton

#4 , 04 nov 2007 18:30

De verzekeringsmaatschappij zal U (éénmalig?) een fiscale fiche toesturen met het te vermelden bedrag op de belastingaangifte.
Gezien de leeftijd van vader bedraagt die 5 % , voor een looptijd van 10 jaar. De aangifteplicht stopt indien vader zelf overlijdt binnen die termijn.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”