Erfrecht

PatriciaDC
Topic Starter

Erfrecht

#1 , 03 nov 2015 14:39

Beste,

Mijn huidige partner (tweede huwelijk) is 20 jaar ouder dan ik. Wij hebben om die reden gekozen voor scheiding van goederen, omdat er kinderen zijn uit zijn eerste huwelijk, mijn eerste huwelijk en ook een kind uit ons huwelijk.
Wij hebben een woning in gemeenschap waarop ik vruchtgebruik heb + een testament waarbij vastgelegd werd dat ik het grootst beschikbare deel erf.

Iemand heeft me nu laten weten dat dit vruchtgebruik wel eens tot problemen kan leiden aangezien ik niet veel ouder ben dan mijn stiefkinderen.
Klopt deze informatie en zo ja wat kan men dan ondernemen om dit te vermijden of hoe moet ik mij dit praktisch voorstellen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 03 nov 2015 14:45

Er is absoluut geen probleem met het vruchtgebruik.

Enkel indien het vruchtgebruik afgekocht zou worden (waar u mee akkoord zou moeten gaan, gezien het over uw gezinswoning gaat) dat de wet zegt dat u geacht wordt ten minste 20 jaar ouder te zijn dan het oudste kind uit het vorig huwelijk van uw man.

Als u dus in realiteit 10 jaar ouder bent dan zijn oudste kind, zal er bij het omzetten van het vruchtgebruik gedaan worden alsof u 20 jaar ouder bent om het percentage te bepalen.

Maar nogmaals: dat is enkel maar van toepassing als u akkoord zou gaan met de omzetting van het vruchtgebruik; en dat is iets dat weinig voorkomt. Uw vruchtgebruik is heilig en de woning kan nooit verkocht worden of er kan nooit uit de onverdeeldheid getreden worden zonder uw toestemming.

wolf2

#3 , 03 nov 2015 19:39

OK, behalve de finale. Er bestaat geen onverdeeldheid tussen een vruchtgebruiker en een blote eigenaar. Duma bedoelt dus: ... en de woning kan nooit verkocht worden of de omzetting van het vruchtgebruik kan niet gebeuren zonder uw toestemming.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 nov 2015 20:01

Ik denk dat duma met onverdeeldheid terecht de onverdeeldheid tussen de kinderen als naakte eigenaars bedoelde.

TS schrijft: "Wij hebben een woning in gemeenschap".
Ik veronderstel dat het moet zijn "ieder voor de onverdeelde helft" aangezien er volledige scheiding van goederen is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 04 nov 2015 16:14

Men kan een contract scheiding van goederen hebben en toch een woning 'in gemeenschap.'
Omzetting van vruchtgebruik komt wel vrij veel voor en juist in gezinnen na 2e huwelijk.
Als erfgenaam - blote eigenaar en een stiefmoeder die maar net ouder is dan ikzelf, zou ook opteren voor een omzetting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#6 , 05 nov 2015 09:51

Waarom zou de stiefmama die omzetting willen?
Zij heeft voor de rest van haar leven een huis (dat voor de helft van haar is, meen ik hier te begrijpen) en niemand kan haar dwingen om te verkopen, gezien het vruchtgebruik op de gezinswoning heilig is.

j.demoor

#7 , 05 nov 2015 11:23

“Art.745quinquies...§ 3. Ingeval de langstlevende echtgenoot tot de nalatenschap komt met afstammelingen uit een vorige relatie en de omzetting wordt gevorderd door een van de partijen, wordt de langstlevende echtgenoot geacht ten minste twintig jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling uit een vorige relatie.”(Burgerlijk Wetboek).

Hierdoor kan de omzetwaarde dalen van het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”