erfeniskwestie

lieve
Topic Starter

erfeniskwestie

#1 , 05 nov 2007 12:52

3 jaar geleden overleed mijn moeder.
De gezinswoning die ze samen kochten was het ouderlijk huis van mijn vader. Volgens hem is het daardoor zijn naakte eigendom.
Nu heb ik horen zeggen dat hij dit huis zou verkocht hebben met medeweten van mijn zus. Kan hij dit zomaar doen zonder dat ik er iets van afweet. Kan ik dit ergens te weten komen of dit zo wel is.
Voor de dood van mijn moeder vertelde ze mij dat er een grote hoeveelheid kasbons aan toonder waren.
Gezien mijn vader en mijn zus mij verleden jaar aan de deur hebben gezet vraag ik mij af of er in geval van overlijden van mijn vader iets kan gedaan worden zodat mijn zus niet met alle kasbons kan gaan lopen.
Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 nov 2007 18:27

Indien uw ouders het huis van uw grootouders gekocht hebben , was deze woning gemeenschappelijk bezit. Tenzij er een huwelijkscontract was met clausule 'langst leeft , al heeft' bent U bij het overlijden van uw moeder mede-eigenaar geworden , als erfgenaam, meer bepaald als blote eigenaar van de helft van uw moeders helft ( er waren 2 kinderen?).
Dat wil zeggen dat het huis niet kan verkocht worden zonder uw medeweten en akkoord. Zoals ook elders gezegd , het plaatselijk Kadaster kan U hieromtrent inlichten.
Wat betreft Kasbons , U kan weinig beginnen zonder concreter gegevens omtrent aard en nummers van deze effecten. Indien er geen melding komt van diefstal of verlies vanwege de eigenaar , kan iedereen de effecten verhandelen. Dit is minder mogelijk wanneer de papieren effecten afgeschaft zijn : er is altijd een spoor van vb. overdracht.
Bij het overlijden van uw vader kan u - in uw statuut van erfgenaam- bij de bank navragen welke verrichtingen hij gedaan heeft vb. de laatste drie jaren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lieve
Topic Starter

#3 , 05 nov 2007 18:56

Ik dacht dat alle kasbons, ook die aan toonder, bekent stonden bij de bank.
Kan ik als reservatoire erfgenaam na zijn overlijden inkorting vragen van alle schenkingen die hij deed.
Zoja, wat zal deze procedure mij kosten en hoelang duurt deze ?
In verband met het huis heb ik altijd horen zeggen dat er iets was van "giften onder levenden".

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”