Vruchtgebruik inboedel

PatriciaDC
Topic Starter

Vruchtgebruik inboedel

#1 , 19 nov 2015 08:31

Beste, wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen. De woning is in gemeenschap maar de inboedel niet. Is dit wel verstandig geweest ? Op de inboedel heb je, als ik me niet vergis, het vruchtgebruik. Wat gebeurt er als er slijtage komt op bijv. meubelen,...
Wordt er een inboedelbeschrijving gemaakt ? Zijn er successierechten verschuldigd op deze inboedel door de echtgenoot ?
Hoe wordt dit praktisch geregeld na het overlijden van één van de echtgenoten ? Kunnen wij onderling een boedelbeschrijving maken met een overeenkomst dat de langstlevende de volledige inboedel mag behouden zonder dat de kinderen/stiefkinderen hier moeilijk over gaan doen ?
Bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 nov 2015 11:05

Meestal wordt de inboedel in de successieaangifte vermeld voor een symbolisch bedrag.
Erfenisrechten daarop zijn te verwaarlozen.
Langstlevende mag steeds levenslang vruchtgebruik genieten van de inboedel. Kinderen kunnen daar niets aan doen.
Bij het tweede overlijden wordt de inboedel meestal afgevoerd naar het containerpark wegens versleten, gedemodeerd en van generlei waarde.
Besluit: zou me geen zorgen maken over de inboedel; u moet dus niets doen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”