Mede-eigenaar veranderen ...

GroteSmurf
Topic Starter

Mede-eigenaar veranderen ...

#1 , 11 nov 2007 15:45

Ik heb een probleem. Heb ruzie met mijn ma gekregen en zij wilt onder geen enkele voorwaarden nog met mij onder één dak samenwonen. Ben meerderjarig en werk (vast contract komt echter pas in juni/juli 2008). Mijn ouders zijn gescheiden dus bezitten ze elk de helft van het huis. Mijn pa woont ergens anders maar toch komt alles van het huis (afbetaling lening, etc.) nog op zijn naam terecht. Dat wilt hij niet meer dus is hij bereid om zijn helft van het huis aan mij te schenken zodat ik in plaats van mijn pa mede-eigenaar wordt van het huis samen met mijn ma.

De problemen zijn:

- Is daar een handtekening voor nodig van mijn ma? Of kan mijn pa mij zomaar zijn helft schenken zonder dat mijn ma daar iets mee te maken heeft?

- Ik heb nog een zus die volgens de wet 1/3 van mijn pa zijn nalatenschap moet krijgen (1/3 moet ik dan krijgen en 1/3 is vrij meen ik gelezen te hebben). Moet ik na het overlijden van mijn pa mijn zus nog uitkopen voor een deel? Of komt de helft van mijn ma dan gewoon op haar naam terecht?)

Het eerste is het belangrijkste in ieder geval aangezien mijn ma er niet mee akkoord ga dat ik mede-eigenaar wordt van het huis.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 nov 2007 09:34

Tijdens zijn leven kan uw pa zijn eigen vermogen schenken aan wie hij wil en dus ook aan u.Hiervoor is dus de handtekening van uw ma niet nodig.Die schenking kan gebeuren als voorschot op OF buiten erfdeel.

Bij het overlijden van uw pa geldt bij schenking buiten erfdeel : “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Met twee kinderen is het beschikbaar deel van uw pa dus 1/3.Wat hij u meer schonk,kan uw zus daartoe DAN doen inkorten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”