Erfenis van een heeeel ver familielid

Ascanus
Topic Starter

Erfenis van een heeeel ver familielid

#1 , 01 jan 2016 22:18

In 2012 kreeg ik van een notaris gespelialiseerd in genealogie, een vraag om mijn stamboom te verklaren.
Heel lang niets van gehoord, tot ik vorige week een brief kreeg van een notaris uit Wallonië, dat een 'volle nicht van mijn grootvader' overleden was en geen rechtstreekse erfgenamen nagelaten heeft. Zij had geen testament.
Gezien mijn grootvader nog drie broers en zes zussen had, vermoed ik dat er heel wat erfgenamen zullen zijn.
Ik (tesamen met een hele boel anderen) werden tot erfgenaam gebombardeerd van een 'niet verwaarloosbare bedrag' aan liquiditeiten.
Het is mij allemaal nogal duister. Ik krijg momenteel geen extra informatie van die notaris.
Ik wordt binnen enkele dagen verwacht op zijn kantoor.
Mijn vragen:
- zijn er addertjes onder het gras waarvoor ik moet opletten?
- kan ik de erfenis 'in wacht' zetten om de gekregen informatie eerst verder uit te klaren?
- moet ik onmiddellijk iets tekenen?
- als ik aanvaard, wanneer moeten notariskosten en successierechten betaald worden? Kan dat van de erfenis zelf, of moet ik vooraf betalen?
- mijn zus is ook erfgenaam. Maar zij is intussen overleden. Gaat haar deel dan naar haar twee zonen?

Heel wat vragen, en waarschijnlijk zijn er nog, maar ik had graag toch wat duidelijkheid.
Alle hulp is welkom.
Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 jan 2016 20:53

Adder: U moet zeker zijn van het feit dat de erflater in de drie jaar voor haar overlijden geen geld bezat dat nu niet meer aanwezig is in de erfenis. Uiteraard vraagt de notaris dat eerst na. Een klassiek voorbeeld: twee jaar voor overlijden verkocht ze meerdere appartementen, voor bvb. 600.000 euro, en bij overlijden is er nog 400.000 over. Als U/de erfgenamen niet kunnen uitleggen aan de fiscus waar de 200.000 naartoe is, mag de fiscus U/de erfgenamen belasten op 600.000. Dat is zelfs zo bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving.

U moet helemaal niets tekenen om erfgenaam te zijn: men wordt dat vanzelf, uit de wet.

Ja, uw neefjes erven het deel van hun moeder.

(ik heb niet al uw vragen beantwoord)

j.demoor

#3 , 03 jan 2016 09:22

‘tot ik vorige week een brief kreeg van een notaris uit Wallonië’,waaruit ik afleid dat de nalatenschap onder toepassing valt van
Wetboek Successierechten Waals Gewest = http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

“Art.784..De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register, of ten overstaan van een notaris...Art.793.De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen of ten overstaan van een notaris; zij moet worden ingeschreven in het in artikel 784 bedoelde register waarin de akten van verwerping worden opgenomen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)).

Bij niet-verwerping of boedelbeschrijving wordt u geacht te aanvaarden. Vraag vooraf aan de notaris hoe groot dit 'niet verwaarloosbare bedrag' is en het hoeveelste deel van de nalatenschap u zou verkrijgen. Notariskosten en successierechten worden betaald uit de nalatenschap alvorens ze te verdelen.

Het deel dat uw zus toekwam gaat naar haar afstammelingen krachtens “Art.739.Door plaatsvervulling nemen de afstammelingen van een erfgerechtigde zijn plaats in en worden zij in zijn graad tot de nalatenschap geroepen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”