invullen successie

Erik1
Topic Starter

invullen successie

#1 , 16 nov 2007 18:43

Mijn moeder probeert de aangifte te doen van de successie nav het overlijden van mijn vader.
Nu had mijn vader enkele jaren geleden een rekening geopend bij een bank op mijn moeders naam en daar regelmatig geld op gestort.
De rekening staat enkel op mijn moeders naam en mijn moeder staat om een of andere reden ook niet bij die bank geregistreerd als gehuwd;
in de bank beweert men nu dat zij die rekening niet zou moeten aangeven in de successie. klopt dit?

Verder heeft vader ons de laatste drie jaar regelmatig een klein bedrag gestort om links en rechts wat bij te springen in het gezin. moeten wij dit als giften aangeven.

in hoeverre checkt de fiscus al die rekeningen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 nov 2007 19:53

Of die rekening op naam van moeder moet aangegeven worden hangt af van het huwelijkstelsel. Bij scheiding van goederen : niet aangeven. Bij wettelijk stelsel of stelsel van gemeenschap : voor de helft. Het feit dat op de bank ' ongehuwd' staat opgetekend , wijzigt daar niets aan. De officiële situatie zoals gekend op het gemeentehuis en rijksregister is van belang.
Kleine sommen daarentegen , gegeven bij verjaardag of nieuwjaar , moeten niet aangegeven worden.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Erik1
Topic Starter

#3 , 17 nov 2007 19:01

Dank je wel.

Wat die kleine sommen betreft: ik heb he allemaal eens opgeteld over de jaren en het gaat toch over rond de 5000 Euro.

Vader stortte ook blijkbaar elke maand een 50 Euro in een beleggingsplan dat op naam van mijzelf en mijn broer stond sinds we 18 waren. ik veronderstel dat dit niet dient aangegeven te worden?

Rik

Of die rekening op naam van moeder moet aangegeven worden hangt af van het huwelijkstelsel. Bij scheiding van goederen : niet aangeven. Bij wettelijk stelsel of stelsel van gemeenschap : voor de helft. Het feit dat op de bank ' ongehuwd' staat opgetekend , wijzigt daar niets aan. De officiële situatie zoals gekend op het gemeentehuis en rijksregister is van belang.
Kleine sommen daarentegen , gegeven bij verjaardag of nieuwjaar , moeten niet aangegeven worden.

Groeten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”