Uitkering erfenis

Giorgina
Topic Starter

Uitkering erfenis

#1 , 22 jan 2016 16:50

Beste forumleden hierbij het volgende verhaal.
Een jaar geleden is opa overleden en heeft erfenis nagelaten. De notaris heeft het testament uitgevoerd en na weigering door dochter van opa en acceptatie van haar zonen zijn de 2 broers erfgenamen. Wegens tijd voor verwerking en papierwerk zou er pas na 1 jaar uitgekeerd worden. Na enkele maanden is erfgenaam broer 1 overleden en laat hierbij aanzienlijke belastingschuld en overige schulden achter. Na opnieuw weigering erfenis van moeder en verwerping van de erfenis met schulden door mede familieleden ligt de verwerking van de gelden van broer 1 open. De notaris heeft dit bij de belastingdienst grootste schuldeiser neergelegd en wacht reeds een maand op reactie.
Nu heeft broer 2 zijn erfenis nodig en ook al reeds de erfbelasting betaald. Notaris zegt niet te kunnen uitkeren of een voorschot te geven wanneer de andere erfpartij geen akkoord geeft. Ik vraag mij zeer sterk af wat hierin waarheid is en op welke versnelde wijze er wel uitkering mogelijk is??
Broer 2 heeft zijn erfenis ook dringend nodig voor de aanschaf van een bedrijfsauto.
Wat is nu de aansprakelijkheid van broer 2 ten opzichte van de erfenis en schulden van zijn broer1? In mijn optiek geen, dus zal uitkering ook niet afhankelijk moeten zijn van de broer?? Daarnaast is bij acceptatie van de erfenis toen beide broers leefden geen kennisgeving gemaakt door broer 1 van zijn schulden en blijkt dat niemand dan alleen broer 1 wist van zijn situatie.
Graag ontvang ik hulp hierbij. Bijvoorbaat dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 jan 2016 16:28

Ik begrijp dat enkel de twee kleinzonen van opa zijn erfgenamen zijn. Daarna overlijdt kleinzoon 1 met aanzienlijke schulden,doch zonder opa’s nalatenschap te verwerpen . Zijn nalatenschap wordt door al zijn erfgerechtigden verworpen.

“Art.768.Bij gebreke van erfgerechtigden vervalt de nalatenschap aan de Staat, onverminderd de artikelen 100 en 104 van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn”(Burgerlijk Wetboek).
Die procedure kan geruime tijd in beslag nemen en belet inmiddels de uitkering van het erfdeel aan kleinzoon 2.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Giorgina
Topic Starter

#3 , 24 jan 2016 17:37

Dank voor uw reactie.
Het klopt dus dat zodra de staat de erfenis accepteert dan pas kan de erfenis worden uitgekeerd.
Ik vind dit wel erg tekort schieten in de wet, wanneer de andere erfgenaam buiten de aansprakelijkheid van de schulden van de broer valt.
Hopen dan maar op snelle reactie van de staat.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”