Mijn echtgenoot en ik zijn gehuwd met een beperkt gemeenschappelijk vermogen (woning) en de rest is met scheiding van goederen. Hij is een stuk ouder dan ik, heeft een zoon uit een vorige relatie, ik heb ook 1 zoon uit een vorige relatie en we hebben samen een dochter van 13. Aangezien hij reeds een eigendom heeft nagelaten aan zijn zoon, wil deze graag afstand doen van het erfrecht op onze huidige woning. Wij dachten dan een schenking te doen van zijn erfdeel aan onze dochter maar nu blijkt dat het vruchtgebruik van zijn deel eindigt wanneer hij overlijdt., wat dus toch een risico is mocht er ruzie ontstaan tussen mijn dochter en mezelf of mocht mijn dochter het huis om één of andere reden willen verkopen.
Vraag : hoe kunnen we dit best oplossen ? Huwelijkscontract wijzigen zodat de woning in gemeenschap komt en het vruchtgebruik tenminste gewaarborgd blijft ? Onze bedoeling is dat, indien één van de partners overlijdt, de andere partner toch in de woning kan blijven zo lang hij/zij het nodig acht en niet onder druk een andere woning moet zoeken.
Graag hoor ik van jullie welke mogelijkheden er bestaan om dit op een goede manier te regelen.