Vruchtgebruiker wettelijk samenwonend gaat naar rusthuis en laat alles staan

josi
Topic Starter

Vruchtgebruiker wettelijk samenwonend gaat naar rusthuis en laat alles staan

#1 , 04 feb 2016 14:50

Wettelijk samenwonend in een huurappartement.De vrouw overlijdt en de man blijft nog een paar maand in het huurappartement om dan naar een rusthuis te vertrekken.Hij laat wel de ganse inboedel staan!Moet de dochter van de overleden vrouw daar dan voor opdraaien aangezien er maar een paar zaken van haar mama staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 feb 2016 17:47

Neen. Zo simpel is dat.
De nog levende is de vruchtgebruiker ervan tot aan zijn dood.
En één van de plichten van de vruchtgebruiker is zorg te dragen voor wat hij in vruchtgebruik heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 04 feb 2016 20:26

Vruchtgebruik in een huurappartement. Dat gaat dus om de inboedel. Probeer met die persoon overeen te komen om die te verdelen. Ik veronderstel dat de huur ondertussen is stopgezet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

josi
Topic Starter

#4 , 05 feb 2016 08:29

Volgens de eigenaar is de huur vanaf maart opgezegd. Gisteren heeft één van zijn kinderen die nog geen sleutel had de politie naar de dochter gestuurd om haar sleutel van het appartement en de brievenbus terug te vragen aangezien zij voor de man zorgde had ze deze ,zij woonde dicht bij.Ze heeft deze vrijwillig terug gegeven.Ze hebben enkel de zaken die hen interesseerden meegenomen en de rest hebben ze laten staan.Hier zijn getuigen van.Hij heeft 5 kinderen en deze waren al onmiddellijk onder elkaar ruzie aan het maken,de dochter van de vrouw wil geen contact meer met deze mensen.

roharro

#5 , 05 feb 2016 12:43

Ze moeten het huis volledig leegmaken omdat hun vader nog de enige huurder was.

josi
Topic Starter

#6 , 05 feb 2016 12:51

Bedankt roharro,dat stelt me al een beetje geruster maar hoe moet ik dat aanpakken en hoe gebeurt de vrijgave van de waarborg ?

roharro

#7 , 05 feb 2016 12:59

U hoeft u niets te doen.
U bent immers geen huurder.

josi
Topic Starter

#8 , 05 feb 2016 13:17

Dus hij kan geen afstand doen van vruchtgebruik want vermits hij naar een rusthuis gaat heeft hij niet zoveel nodig?Ik dacht dat als dochter en enig erfgename daar voor zou kunnen aangesproken worden.

roharro

#9 , 05 feb 2016 14:41

Heeft die man dat vruchtgebruik verworpen?

wanton

#10 , 05 feb 2016 19:28

Wat betekent eigenlijk het vruchtgebruik van ( oude) meubelen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#11 , 05 feb 2016 19:38

Dat is de last om er vanaf te geraken!

josi
Topic Starter

#12 , 06 feb 2016 11:28

Ik weet van niks,heb zelfs sleutel afgegeven aan de politie omdat ze sms gestuurd hadden dat ik huisvrede breuk deed omdat ik daar binnen ging en dan hebben ze de politie gestuurd.De buurvrouw heeft gezien dat ze de grote spullen daar gelaten hebben en al de rest meegenomen hebben.

josi
Topic Starter

#13 , 08 feb 2016 07:16

Gisteren sms gekregen van één van de kinderen dat ik met hen contact moet opnemen om de spullen van mijn mama te verwijderen,alles dus wat ze laten staan hebben!Ik weet echt niet wat te doen.Moet ik iemand contacteren,een notaris of advocaat?

Sirkii

#14 , 08 feb 2016 12:38

Erfde jij de helft van de naakte eigendom van de inboedel ? Pas bij het overlijden van de man stopt z'n vruchtgebruik tenzij er met de man overeengekomen wordt om het vruchtgebruik vroeger stop te zetten en afgesproken wordt hoe het appartement leeggemaakt wordt (bv man betaalt een firma om alles in te laden en jij belooft niets van wat er is en weggenomen is te claimen - je moet dus wel je akkoord geven dat uw deel van de naakte eigendom vernietigd/verkocht mag worden)

Dus zelfs als je de helft van de inboedel in naakte eigendom hebt doch niets wil van de inboedel antwoord je iets à la "de vruchtgebruiker dient de kosten voor verwijdering en opslag tot aan zijn dood van de meubelen te betalen doch ik ben akkoord dat mijn deel van de naakte eigendom onmiddellijk vernietigd/verkocht wordt zonder vergoeding voor mij". Misschien best per AS met kopie gewone brief.

Mocht je de erfenis van je moeder verworpen hebben dan "Ik heb de erfenis verworpen en heb er dus niets meer mee te maken".

josi
Topic Starter

#15 , 08 feb 2016 13:37

Op het attest van erfopvolging staat o.a en verklaart tot slot dat:deze erfgerechtigden gerechtigd zijn zich in het bezit te stellen van de goederen van deze nalatenschap en alle daarmee verbonden rechten uit te oefenen,deze akte bestemd is om de vrijgave van de tegoeden die toekomen aan de erfgerechtigden thans in handen van derden houders.We hebben gezien dat er wettelijke samen woonst is toen we de personen belasting op beide namen samen werd berekend.Dus weten we dat hij vruchtgebruik heeft van de inboedel.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”