mijn erfenis doorgeven aan kinderen

denise123
Topic Starter

mijn erfenis doorgeven aan kinderen

#1 , 19 feb 2016 12:48

Beste,
Ik ben erfgenaam van mijn broer. Het te erven bedrag zal boven de 125.000 euro liggen.
Nu is mijn vraag, indien ik de erfenis direct doorgeef aan mijn 3 kinderen moet er dan nog steeds 65% belasting betaald worden op de hoogte schijf of wordt het percentage van successierecht voor elk kind afzonderlijk berekend dus op 1/3, hoe worden dan de cussessierechten berekend op een bedrag van vb. 200000 euro.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 feb 2016 13:38

Neen. Bij erven van een oom worden alle erfdelen steeds samengeteld vooraleer de kassa rinkelt.

0,01 tot 75.000 45%
75.000 tot 125.000 55%
Boven de 125.000 65%

Elke erfgenaam betaalt een deel van de erfenisrechten in verhouding tot de ontvangen netto-verkrijging.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 19 feb 2016 17:49

Denise,
de berekening van successierechten is zodanig dat u die best laat berekenen met u als erfgenaam. U bent daarna vrij om het ontvangen bedrag via schenking/bankgift over te maken aan uw kinderen. Dat kan gratis of , bij registratie ( te overwegen ) aan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

denise123
Topic Starter

#4 , 19 feb 2016 18:44

Bedankt voor jullie info.

denise123
Topic Starter

#5 , 19 feb 2016 19:47

Beste,

Ik heb een vraag over openbare verkoop na erfenis. Ik heb een zus die persé de gezamelijke eigendom wil verkopen via openbare verkoop voor de succesrechten te betalen. Nu is mijn vraag, als de openbare verkoop doorgaat, en de waarde wordt niet behaald, kan ik dan de openbare verkoop zonder verdere gevolgen inhouden,

roharro

#6 , 19 feb 2016 19:50

Als de andere erfgenamen daarmee akkoord gaan.
Maar daar hangt alleszins een prijskaartje aan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denise123
Topic Starter

#7 , 21 feb 2016 12:15

Bedankt voor uw reactie, Maar wat als op die moment er onenigheid is tussen de erfgenamen en er toch iemand persé de verkoop wil laten doorgaan, om de succesrechten te betalen. Kan ik dan als enige partij de openbare verkoop inhouden, en wat zijn hiervan dan de gevolgen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”