erfenis minderjarige dochter

pat.v
Topic Starter

erfenis minderjarige dochter

#1 , 23 nov 2007 12:43

Ik heb volgende vraag :
mijn ex-vriend is overleden. Samen hadden we 1 dochter.
Hij was voor zijn overleden net 8 maanden hertrouwd, zonder huwelijkscontract.

Voor zijn huwelijk heeft hij nog zijn eigendom verkocht en woonde hij bij haar in.

Vroeger heeft hij nog een testament opgemaakt, waarin vermeld stond dat de eigendom toekomt aan onze kind(eren).

Gezien hij deze woning ondertussen verkocht heeft en er enkel nog geld over is, vraag ik me af waar onze dochter recht op heeft ?

Volgens de notaris is dit testament niet meer geldig (gezien de woning verkocht is).

Zijn nieuwe vrouw zou volgens de notaris het vruchtgebruik hebben en onze dochter de naakte eigendom.
Hoe kun je nu vruchtgebruik hebben op geld ?

Sommigen zeggen dat zijn nieuwe vrouw nergens recht op heeft, gezien ze nog geen jaar getrouwd waren. Is dit zo ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 nov 2007 18:10

Geloof die notaris maar : de dochter bekomt de blote eigendom en zijn vrouw het vruchtgebruik hierop. Zij heeft trouwens het vruchtgebruik op de ganse nalatenschap. Indien de verkoop van dat huis pas een jaar geleden is , moet deze som te voorschijn komen. Of minstens verantwoord worden.
Praktisch gezien komt het hier op neer : het geld moet op naam van de dochter geplaatst worden , met de uitbetaling van de rente aan de echtgenote. Zij kan pas ten volle over het geld beschikken bij het overlijden van die echtgenote, want dan keert het vruchtgebruik terug. Er zijn andere verdelingen en afspraken mogelijk maar die zijn niet in het voordeel van uw dochter.
Ondervraag die notaris verder!

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”