Groepsverzekering betaalt niet uit want geen dekking bij overlijden

muzerke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Groepsverzekering betaalt niet uit want geen dekking bij overlijden

#1 , 03 mar 2016 09:03

Wij vroegen aan de groepsverzekering dat mijn vader via zijn werk aanging hoe het opgebouwde kapitaal bij de erfgenamen terechtkomt, en we kregen volgend antwoord:

"Dit contract voorzag helaas enkel een kapitaal leven op de einddatum maar geen dekking overlijden in geval van overlijden voor de einddatum.

Wij kunnen geen tussenkomst verlenen en het dossier wordt afgesloten zonder gevolg."

Het is de eerste keer dat ik zoiets hoor. Is het wettelijk dat de verzekering dat geld dan voor zichzelf houdt? Ik heb navraag gedaan naar de algemene voorwaarden van de polis omdat wij hier nog geen inzage in hebben. Maar ik vind voorlopig nergens dergelijke voorwaarden terug.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NOODLOT
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2016 10:52

Klopt inderdaad,normaal ontvang je jaarlijks een overzicht van het opgebouwde kapitaal.
Een bedrag bij leven op datum van pensioen en het bedrag bij overlijden voor de datum van pensioen is inderdaad nul.

Maar je krijgt ook een andere optie aangeboden.
Als je u reserves (kapitaal) overdraagt naar de onthaalstructuur van deze verzekering maatschappij.
Maar dan moet je wel bereid zijn een deel te laten vallen van het normale voorziene kapitaal.
BV:normaal bij pensioendatum 9500 euro word ± 8500euro bij zowel leven als bij overlijden het zelfde bedrag.
Dit had de verzekerde zelf moeten veranderen.

Mister Wolf

#3 , 04 mar 2016 12:24

Beste,

Het is mogelijk dat de groepsverzekering van uw vader enkel het risico ‘overleven’ dekt, waardoor er geen kapitaalsuitkering is bij overlijden voor de pensioenleeftijd. Het is wel zo dat de meeste types groepsverzekering gemengd zijn waardoor er altijd een uitkering zal volgen, ofwel aan de werknemer, ofwel aan zijn nabestaanden.

In de praktijk bestaan er dus drie verschillende soorten groepsverzekering, 1) dekking bij leven, 2) dekking bij overlijden en 3) gemengde dekking.

Met vriendelijke groeten
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”