schuld overleden ouder

Sab65
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schuld overleden ouder

#1 , 04 mar 2016 14:04

Ik krijg deze morgen een aangetekend schrijven van een incassobureau. Mijn moeder (die nooit voor me zorgde) overleed in november '15. Ik ben dit te weten gekomen via mijn zus, die het via Facebook had vernomen. Het is een complexe situatie. M'n zgn moeder verliet m'n vader toen ik pas geboren was. Er bleven 3 kinderen zonder moeder en we woonden verplicht bij een mishandelende vader en erna ook een heksstiefmoeder. M'n hele leven neemt moeder geen enkele stap naar mij toe. Ik doe dat wel op latere leeftijd maar ik heb al gauw door wat voor vrouw ze is en besluit snel het contact te verbreken. Nooit vroeg ze me hoe mijn miserabele jeugd verliep. Die vrouw is er medeverantwoordelijk voor dat ik tot op de dag van vandaag een achterstand heb op m'n leeftijdsgenoten die meestal een huis, degelijke job en gezin hebben. En zou ik nu haar schulden ook nog willen meebetalen? Ik dacht van niet. Maar wat te doen? Ik heb een aantal vragen:
- Hoe komt het incassobureau aan mijn gegevens? Welke stappen moet ik onderneem om geen deurwaarder aan de deur te krijgen? Graag snel een antwoord. Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox

#2 , 04 mar 2016 14:11

Is die vrouw uw wettelijke moeder? Is er een erfenis geweest die aanvaard of geweigerd heft?

Sab65
Topic Starter

#3 , 04 mar 2016 14:18

Ze is mijn wettelijke moeder en ik weet niet van een erfenis. Mn zus had het bericht van overlijden op Facebook gezien. We hebben nooit bij haar gewoond, ze heeft nooit voor ons gezorgd. Ze had wel nog 2 andere kinderen (halfbroer en -zus) die wel bij haar opgroeiden. maar die ken ik ook amper. Als er meer info over erfenis is, dan weten zij daarvan

Reclame

Mariette

#4 , 04 mar 2016 14:39

Waarschijnlijk hebben die halfzussen en broers de negatieve erfenis al lang geweigerd. Tijd voor jou en je zus om dit ook te doen.

roharro

#5 , 04 mar 2016 15:09

Inderdaad de erfenis verwerpen.
Wel eigenaardig dat geen enkele van de kinderen een schrijven heeft ontvangen om de erfenis aan te geven.
Misschien had ze meer kinderen dan jullie vermoeden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sab65
Topic Starter

#6 , 04 mar 2016 15:29

@roharro
we zijn met 3 kinderen die niet en 2 die wel bij haar opgroeiden; de eerste 3 zijn niet officieel op de hoogte gebracht van haar overlijden (voor zover ik weet), de andere 2 vermoedelijk wel; hoezo ze had meer kinderen?

en allen bedankt voor de info. Heb gebeld naar de Rechtbank van 1ste aanleg. Ik moet daar langs met het overlijdensbericht, identiteitskaart en de erfenis verwerpen. Met het document dat ik zal ontvangen heb ik een bewijs van de verwerping. Dit moet ik naar de schuldeiser sturen en hopelijk is dit het enige wat ze me nog nalaat na haar dood. Zo'n moeder wens je toch niemand...

roharro

#7 , 04 mar 2016 15:37

Dan kun je ervan op aan dat één van de andere kinderen werd aangeschreven door Registratie en zeer waarschijnlijk hebben ze verworpen.
Dus ook verwerpen zoals je van plan bent.
Dat komt zo zeker in orde en kun je dit achter je laten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”