Geachte,
Als samenwonende is mijn partner eigenaar van de woning. Mijn inbreng in het pand was tamelijk groot. Wij hebben 1 dochter.
Aangezien wij gaan "scheiden" komen wij het volgende overeen.
Mijn partner blijft in het huis wonen en betaalt mij tot mijn overlijden het huurgeld van mijn nieuwe woning. Bijkomende wordt voorzien dat de woning bij het overlijden van mijn partner met zekerheid wordt ge?rfd door mijn dochter. Alle eigenaarskosten blijven ten laste van mijn partner.
Voor het eerste zouden wij een "verklaring" opstellen en deze neerleggen bij een notaris.
Voor de "latere erfenis" zou mijn partner een testament opstellen en neerleggen via de notaris. Aangezien dit kan ingetrokken worden zouden wij daar een soort boeteclausule willen invoegen waarbij zij, indien zij het testament verandert, een bepaalde geldsom zou moeten uitkeren aan mijn dochter.
Kan dit en welke kosten zijn hieraan verbonden?
Over een gift met vruchtgebruik wordt niet gedacht omdat mijn dochter als eigenaar zou genoteerd worden en bij eventuele aanschaf van een woning dit huis automatisch als 2? woonst zou beschouwd worden. Met alle bijkomende kosten daaraan verbonden.
Met dank voor uw reactie.