testament onherroepelijk maken?

Waas
Topic Starter

testament onherroepelijk maken?

#1 , 25 feb 2006 11:08

Geachte,
Als samenwonende is mijn partner eigenaar van de woning. Mijn inbreng in het pand was tamelijk groot. Wij hebben 1 dochter.
Aangezien wij gaan "scheiden" komen wij het volgende overeen.
Mijn partner blijft in het huis wonen en betaalt mij tot mijn overlijden het huurgeld van mijn nieuwe woning. Bijkomende wordt voorzien dat de woning bij het overlijden van mijn partner met zekerheid wordt ge?rfd door mijn dochter. Alle eigenaarskosten blijven ten laste van mijn partner.

Voor het eerste zouden wij een "verklaring" opstellen en deze neerleggen bij een notaris.
Voor de "latere erfenis" zou mijn partner een testament opstellen en neerleggen via de notaris. Aangezien dit kan ingetrokken worden zouden wij daar een soort boeteclausule willen invoegen waarbij zij, indien zij het testament verandert, een bepaalde geldsom zou moeten uitkeren aan mijn dochter.
Kan dit en welke kosten zijn hieraan verbonden?

Over een gift met vruchtgebruik wordt niet gedacht omdat mijn dochter als eigenaar zou genoteerd worden en bij eventuele aanschaf van een woning dit huis automatisch als 2? woonst zou beschouwd worden. Met alle bijkomende kosten daaraan verbonden.
Met dank voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chris@erfenisrechten.be
Contacteer: Website

#2 , 27 feb 2006 13:05

Art. 1130 B.W.: 'Men kan echter een nalatenschap die nog niet is opengevallen, niet verwerpen en evenmin omtrent zodanige nalatenschap enig beding maken, zelfs niet met toestemming van hem wiens nalatenschap het betreft.'

Een overeenkomst omtrent een testament waarin een 'boeteclausule' vervat zit bij herroeping van het testament, heeft volgens mij een ongeoorloofde oorzaak als voorwerp en kan daarom geen gevolg hebben, zelfs niet indien deze clausule in het testament zelf staat.

Mijns inziens wordt door dergelijk beding de burgerrechtelijke vrijheid beperkt die vervat zit in artikel 895 B.W.: 'Een testament is een akte ... die de erflater kan herroepen'. De herroepelijkheid behoort tot de hoofdkenmerken van het testament, daarvan mag niet worden afgeweken (De Page, d. VIII, nr. 811).

Het nut om een testament op te maken ontgaat mij echter, aangezien uw dochter bij het overlijden van haar moeder zowieso volle eigenaar wordt van de woning op grond van het wettelijk erfrecht.

Chris

Waas
Topic Starter

#3 , 27 feb 2006 20:15

Bedankt Chris voor de reactie.

De reden van het opstellen van een testament is om te voorkomen dat mijn partner het huis toch tussentijds zou verkopen en zodoende hetgeen wat we nu voor ogen hebben n.l. het huis voorbehouden voor onze dochter, zou wegvallen.
Is er eventueel een andere mogelijkheid zonder over te gaan tot een gift met de reeds eerder geformuleerde nadelen voor mijn dochter?

Kan zoiets bvb. gewoon verklaard worden bij een notaris?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”