Grote of kleine wijzigingsprocedure huwelijkscontract?

Chanthelma
Topic Starter

Grote of kleine wijzigingsprocedure huwelijkscontract?

#1 , 07 mar 2016 15:32

Koppel huwt en hebben beiden 2 kinderen uit een vorige relatie.
Koppel heeft reeds 40 jaar relatie en huwt nu pas met een huwelijkscontract zuivere scheiding van goederen. Alles staat op naam van meneer. Meneer is titularis van alle rekeningen. De echtgenote heeft weliswaar, bij overlijden, het vruchtgebruik over de rekeningen. Dit is een kwetsbare en afhankelijke situatie voor de echtgenote. Hoe kan dit worden opgelost? Het gros van het vermogen werd reeds geschonken aan de kinderen van meneer.
Kan het huwelijkscontract worden behouden maar dat meneer zijn (overblijvende) vermogen toewijst in de gemeenschap? Zo ja, s dit dan een kleine of een grote wijzigingsprocedure? Of moet het huwelijkscontract worden aangepast van een zuivere scheiding van goederen naar een gemeenschap van goederen met inbreng van meneer, dan is dit veronderstel ik een grote wijzigingsprocedure.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 mar 2016 16:29

Een huwelijkscontract kan steeds gewijzigd worden mits akkoord van beiden die het zijn aangegaan.
Iets zegt me dat deze man dat niet zal willen, anders was er niet geopteerd voor volledige scheiding van goederen.
Indien voor het huwelijk alles van de man was dan zal het zeker moeilijk zijn om een wijziging "af te dwingen".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#3 , 07 mar 2016 16:37

Toewijzen in welke gemeenschap? Er is geen gemeenschap bij scheiding van goederen. Hoogstens mede-eigendom of onverdeeldheid.

Men kan het stelsel bij akte wijzigen tijdens het huwelijk maar ik treed roharro bij: al 40 jaar een relatie, onlangs gehuwd met scheiding van goederen; waarom zou de man dit dan nu wensen te veranderen? Beide partners waren bij het huwelijk ook akkoord met scheiding van goederen, anders zou er ofwel geen contract, ofwel geen huwelijk geweest zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Chanthelma
Topic Starter

#4 , 08 mar 2016 16:38

U hebt een punt.

Chanthelma
Topic Starter

#5 , 08 mar 2016 16:39

Dank voor uw antwoord.

wanton

#6 , 08 mar 2016 17:17

Huwelijk of niet. Na een relatie van 40 jaar laat men zijn partner niet in de steek. Zo simpel is dat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”