verwerpen erfenis schulden

lilton
Topic Starter

verwerpen erfenis schulden

#1 , 29 nov 2007 14:35

Moeder is overleden 3 jaar geleden. Krijg nu van een incassokantoor rekening om te betalen. Zij vragen een geldig attest waaruit blijkt dat ik afstand heb gedaan van naltgenschap. Er was geen erfenis, dus ook geen verwerping.
Heb wel helft van begrafenisverzekering ontvangen en daarmee begrafenis betaald. Overige deel heeft mijn broer (haar zoon ontvangen)
Kan ik erfenis nog verwerpen en hoe moet ik dat doen.
Hebben eventuele schenkingen van 2 jaar voor overlijden invloed op deze verwerping ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 dec 2007 15:11

Wat u ontving uit de begrafenisverzekering dekt de begrafeniskosten en geldt niet als aanvaarding van de nalatenschap.

“Art.7.De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de DRIE JAAR vóór zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen, behoudens verhaal van de erfgenamen of legatarissen op de begiftigde voor de wegens die goederen gekweten successierechten.”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Deze louter FISCALE gelijkstelling houdt niet in dat u de nalatenschap aanvaard hebt.

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien u na voornoemde aanmaning niet de nalatenschap verwerpt dan wordt u geacht ze te aanvaarden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”