overlijden moeder en erfenis aanvaarden

kelly1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

overlijden moeder en erfenis aanvaarden

#1 , 20 mei 2016 22:23

hoi allemaal,
10 mei is men moeder plots overleden wat voor ons heel zwaar aankwam, nu alles achter de rug is krijgen we te maken met een huisbaas die schadevergoeding eist en 3 maand huuropzeg. zoals in contract ook staat dus is correct.
nu kregen we eigenlijk de keuze omdat men moeder nog wel wat onbetaalde facturen heeft van belastingen etc voor verwerping van erfenis of aanvaarden. ik enigste van de 4 kinderen heb de erfenis aanvaard. het is al zo moeilijk om je moeder te verliezen dat je haar persoonlijke spullen moet achterlaten. dus heb de keuze gemaakt dat die spullen me meer waard zijn dan het klein beetje schulden dat ze heeft.
dus ik ben op de hoogte dat er wel wat rekeningen op ons afkomen.

maar men moeder zat ooit bij een schuldbemiddelaar ze zat er 5 jaar onder, na 5jaar afbetalen etc zijn haar resterende schulden kwijtgescholden.
kan het zijn dat deze terug boven water komen? en nog naar mij komen ondanks dat ze toch destijds (ongeveer 4j geleden nu) zijn kwijtgescholden?

enige info zou zo welkom zijn.
bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 21 mei 2016 09:14

Waarvoor eist de verhuurder een schadevergoeding? Wanner is haar huurcontract ingegaan? Hoe heb je opgezegd?

kelly1986
Topic Starter

#3 , 21 mei 2016 11:11

Omdat ze er nog geen jaar Woonde.
Sinds oktober 2015

Reclame

Sirkii

#4 , 21 mei 2016 21:44

Overlijden stopt het huurkontrakt niet. k Veronderstel dat het een 3-6-9 is. Je moet dus opzeggen en de in het 3-6-9 kontrakt voorziene "boete" betalen. Kijk na of het huurkontrakt geregistreerd is. Als het niet geregistreerd zou zijn kan je op t eind van de maand van opzeg weg zonder bijkomende kosten.

Kwijtgescholden schulden blijven kwijtgescholden.

Franciscus

#5 , 21 mei 2016 23:10

Allen u en niemand van de andere kinderen kan aanspraak maken op de erfenis. Dus zij mogen niets meenemen zonder uw toestemming anders is dat evenzo een aanvaarding van de erfenis.
Let wel dat indien kosten deze beperkt blijven tot de erfenis zelf.
Daartegenover staat dat de begrafeniskosten en laatste ziekenhuiskosten ten laste zijn van alle kinderen. Deze vallen onder de wederzijdse onderhoudsverplichting.
Bij overlijden komt er geen einde aan de overeenkomst maar moet de contractuele overeenkomst nageleefd worden.
Mogelijk kan u onderhandelen... zo snel mogelijk leegmaken en de schadevergoeding betalen.

kelly1986
Topic Starter

#6 , 22 mei 2016 02:39

Hoe kan ik weten of het contract geregistreerd is?
Het is zoiezo via een immokantoor dus zal dat wel allemaal officieel zijn normaal.
Bedankt voor jullie reacties

mava105

#7 , 22 mei 2016 09:33

Informeer bij het plaatselijke registratiekantoor.

Adriana

#8 , 22 mei 2016 13:14

Of inloggen op myminfin, moet ook online staan indien geregistreerd...

mava105

#9 , 22 mei 2016 15:03

Dit kan dan enkel met de ID kaart van de moeder. En dan moet men nog de Pincode voor de kaart kennen. Twijfelachtig dat dochter die zal hebben. Meer dan waarschijnlijk zal ze zelfs de ID kaart niet meer hebben, want afgegeven aan begrafenisondernemer of gemeente bij aangifte.

kelly1986
Topic Starter

#10 , 22 mei 2016 17:23

Klopt idd ID is afgegeven bij begravenisondernemer.
Ze had een waarborg bij het OCMW verkregen. Dus ik zal morgen daar is luisteren of ze me er meer kunnen vertellen ivm de registratie

mava105

#11 , 22 mei 2016 19:40

Registratie heeft niets te maken met waarborg of OCMW. Bel naar het registratiekantoor

kelly1986
Topic Starter

#12 , 24 mei 2016 23:12

Ik heb nog eens een vraagje.
Bv men moeder heeft 800€ schuld bij belastingen. Ook al laten de 3 andere zich onterven (2 hebben het al gedaan)
Is het dan zo dat ik die 800€ :4 dus 200€ moet betalen? Mensen zeggen dit mij dat je bv enkel u deel moet betalen en niet al de schuld?
Ik ga zoiezo morgen wel is met een notaris een afspraak maken.
Ze hebben nu ook haar weduwepensioen en vakantiegeld teruggevorderd. Ze stierf 10 mei kan dit ook zomaar?

asperger

#13 , 24 mei 2016 23:31

Neen de volledige schuld.
Als overlijden plaatsvond voor de dag dat pensioenuitbetalng gebeurde moet het worden terugbetaald.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kelly1986
Topic Starter

#14 , 25 mei 2016 00:20

Ja klopt 2 dagen ervoor. Maar zelfs het vakantiegeld van vorig jaar eisen ze weer terug.
We hadden gehoopt met dat beetje nog enkele rekeningen te betalen.
Zoals de huur van juni.
Het immokantoor heeft wss een nieuwe huurder vanaf juni.
Het pand is zo goed als leeg nu. Maar toch eisen ze nog 3 maand huur. Dus dubbel inkomsten voor de verhuurder.
Mensen zijn toch ni meer redelijk e
Op een ander zijn miserie zo profiteren

kelly1986
Topic Starter

#15 , 30 mei 2016 12:20

Nog een vraagje.
Ik heb vandaag de begravenisfactuur gehad van 3234€
Wij zijn met 4 maar dit is op mijn naam gekomen. Begravenis en ziekenhuiskosten vallen onder onderhoudsverplichting. Dus ik dacht dat factuur komt in 4x aan op ieders zen naam een deel. Hoe doe ik dit nu best? Ik weet dat er zeker al 2 niet van plan zijn om mee te betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”