wordt er rekening gehouden met een ongeboren kind?

toertje1
Topic Starter

wordt er rekening gehouden met een ongeboren kind?

#1 , 06 dec 2007 20:24

hoi

OP welke manier wordt met een nog ongeboren kind rekening gehouden voor het verdelen van de erfenis?

Vader is laatst overleden.

groetjes :!:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 dec 2007 21:00

Om te kunnen erven , moet men bestaan. Het is voldoende dat hij verwekt is. Een kind geboren binnen 300 dagen na het overlijden ( van zijn vader) komt in aanmerking voor diens erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

master in law

#3 , 21 dec 2007 00:29

Een kind wordt vermoed verwekt te zijn tussen 180ste en 300ste dag voor de geboorte.Dit is even wel een vermoeden iuris tantum (weerlegbaar dus)Het kan evengoed zo zijn dat het 302 dagen na de verwekking wordt geboren.Anderzijds kan het ook zijn dat het kind werd verwekt na het overlijden maar toch binnen de gunstige termijn van 300 dagen wordt geboren(te vroeg geboren)In dat laatste geval zal het kind niet erfgerechtigd zijn.
Bovendien moet het kind levend en levensvatbaar geboren worden
damihi factum dabo tibi ius

Reclame

wolf2

#4 , 21 dec 2007 21:30

Wat het fiscaal gedeelte betreft:
De erfgenamen moeten eerst een aangifte doen met alle reeds geboren erfgenamen. Na de geboorte van het kind verandert de erfvervalling: men moet dan een nieuwe aangifte indienen, deze keer wél rekening houdend met dat kind. Dat zal leiden tot een teruggave aan de andere erfgenamen en een "te betalen deel" voor het kind. De andere erfgenamen berekenen dus best op voorhand beide aangiften en betalen in beginsel niet meer dan de tweede.

Burgerlijk weet ik het niet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”