Kan men een officiële schenking doen aan 3% een minderjarig kleinkind zonder dat de ouders hiervan op de hoogte zijn ( bv laten opzij zetten door de bank tot het meerderjarig is)
Het zou een schenking moeten zijn met als clausule dat bij voor overlijden van het kleinkind de gelden terug naar ons komen.( haar ouders wonen samen en bij vooroverlijden zouden de gelden zonder deze clausule voor de helft naar de andere familie gaan dacht ik) .
Hoe lang duurt eigenlijk deze clausule? Kan men nog verder gaan en vragen dat de gelden bij vooroverlijden terug komen , behalve indien zij zelf later kinderen zou hebben en die gelden dus beter naar die kinderen gaan.
Het is ingewikkeld, want stel dat ze later die gelden gebruikt voor aankoop van een huis ( en dat er geen kinderen zijn van haar) en ze hetzelfde doet als haar ouders , dus samenwonen en ieder voor de helft een huis kopen) Kunnen wij die gelden dan terugvorderen .Dit lijkt me dan vervelend voor de partner.
Tweede probleem: wat te doen met de interesten van dit geschonken kapitaal,? Ofwel gewoon op een spaarboekje van haar laten storten , maar dan zijn haar ouders wel op de hoogte. Ofwel het vruchtgebruik er van houden?
Over dat laatste heb ik nog een vraagje .Het is een officiële schenking, dus deze gelden komen niet meer in aanmerking voor erfbelasting indien wij overlijden. Maar is dat ook het geval als het vruchtgebruik niet geschonken is, daar twijfel ik over
Tussen haakjes ; het gaat over en belangrijke som, maar het is een gedeelte van het beschikbaar gedeelte.