Schenking vruchtgebruik/naakte eigendom

ChristophePaus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking vruchtgebruik/naakte eigendom

#1 , 29 mei 2016 23:23

Is een schenking van een eigen onroerend goed (perceel weiland) mogelijk op volgende wijze?
Vruchtgebruik voor mijn echtgenote.
Naakte eigendom voor mijn kleinkinderen. Schenking zou ingaan na mijn overlijden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 29 mei 2016 23:34

Is een schenking van een eigen onroerend goed (perceel weiland) mogelijk op volgende wijze?
Vruchtgebruik voor mijn echtgenote.
Naakte eigendom voor mijn kleinkinderen. Schenking zou ingaan na mijn overlijden.
Een schenking kan enkel voor het overlijden.
Bij het overlijden komt alles in de nalatenschap.
Indien het onroerend goed uw persoonlijke eigendom is kan u wel een testament opstellen waarbij de kleinkinderen het weiland erven, al of niet in blote of volle eigendom.
Uw kinderen moeten er ofwel akkoord mee gaan, ofwel moet de waarde van het weiland minder bedragen dan de wettelijke reserve van uw kinderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Topic Starter

#3 , 30 mei 2016 09:20

Ik heb twee kinderen. Ik kan dus vrij beschikken over 1/3 .
Fiktief voorbeeld: Eigen appartement twv 150.000 Euro. Ander appartement twv 300.000 Euro; Zelf beschik ik over de naakte eigendom, mijn echtgenote is vruchtgebruikster. Het ander appartement is gezinswoning. Perceel landbouwgrond twv 50.000 Euro ook eigen goed. Banktegoeden (eigen goed) voor een waarde van +- 100.000 tot 150.000 Euro.
Bestaand testament met maximale begunstiging ten voordele van mijn echtgenote.
Kan ik mijn kleinkinderen nog testamentair begunstigen met de naakte eigendom van dit perceel en mijn echtgenote met het vruchtgebruik ervan?

Reclame

asperger

#4 , 30 mei 2016 10:41

Ja. Ik zie geen probleem aangezien u ruim onder 1/3 blijft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Topic Starter

#5 , 30 mei 2016 11:38

Bedankt voor je snelle reactie, asperger!

wolf2

#6 , 30 mei 2016 18:37

Een schenking met uitwerking op datum van uw overlijden vormt geen enkel probleem (ofwel onder opschortende voorwaarde; ofwel op termijn).

Fiscaal wordt dit behandeld alsof het een testamentair legaat zou zijn (art. 2.7.1.0.3 VCF), maar burgerlijk is er een verschil. Eens de schenking aanvaard is, zit U vast. Maar U heeft dan wel beslist bij wie dat onroerend goed terechtkomt, met zekerheid.

ChristophePaus
Topic Starter

#7 , 31 mei 2016 09:22

Volgens wolf2 kan men dus wel schenken met uitgestelde datum (overlijden) ...
Wat is het nu?

asperger

#8 , 31 mei 2016 12:01

Fiscaal maakt wat u wenst geen verschil uit. In beide gevallen betaalt u het tarief van het erfrecht.
Met een testament kun je u nog bedenken tot vlak voor uw overlijden.
Met een schenking bent u gebonden en kan u zich niet meer bedenken.

Ingeval u nu schenkt (dus met onmiddellijk effect) en u blijft nog drie jaar in leven dan zijn er nul rechten te betalen.
Ingeval u nu schenkt met betaling van schenkingsrechten (3 percent) dan zijn er geen erfenisrechten zelfs indien u binnen de drie jaar overlijdt.

Na overlijden kan men niet meer schenken.
Ook een schenking met uitstel tot overlijden wordt de facto gewoon bij de rest van de erfenis gevoegd en belast als een legaat.

De te overwegen opties zijn dan -volgens mijn mening althans- ofwel nu gewoon schenken, ofwel als u uitstel wenst, een testament.
In het eerste geval kan het eventueel zonder enige rechten te betalen, in het tweede geval behoudt u nog steeds volledige vrijheid om van gedacht te veranderen.

Eén en ander hangt dus af van uw doelstellingen die we niet kennen.

wolf2

#9 , 31 mei 2016 19:58

Schenkingen van een onroerend goed (de vraag ging over een weiland) zonder rechten te betalen zijn niet mogelijk.

asperger

#10 , 31 mei 2016 20:02

Schenkingen van een onroerend goed (de vraag ging over een weiland) zonder rechten te betalen zijn niet mogelijk.
Oei, dat klopt natuurlijk.....uit het oog verloren.
De "gratis" optie is inderdaad onbestaande in dit geval.
Sorry TS. Heb me vergaloppeerd.

ChristophePaus
Topic Starter

#11 , 01 jun 2016 06:50

Ik denk toch maar te zullen opteren voor een testamentaire beschikking. Dit geeft me de grootst mogelijke vrijheid van handelen en hoeft me niets te kosten indien ik een eigenhandig geschreven testament opmaak.
Toch nog een vraag in de rand van dit item: Mijn echtgenote is nu 50, mijn kleinkinderen 11,5 en 8,5 ... Wat zou de verdeelsleutel zijn voor de waardebepaling van het aandeel vruchtgebruik (echtgenote) en de aandelen naakte eigendom (kleinkinderen) zijn indien ik zou sterven binnen, pakweg, 15 jaar?
Intussen dank ik jullie beiden, asperger en wolf2, voor de relevante info ter zake.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”