kosten woonzorgcentrum

Magrietje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kosten woonzorgcentrum

#1 , 02 jun 2016 11:03

Mijn moeder woont in een woonzorgcentrum. Ik beheer haar geld en betaal van haar rekening de kosten voor het woonzorgcentrum. Wat gebeurt er als er geen geld meer is? Word ik dan geacht het woonzorgcentrum te betalen? Ik verdien niet zo veel dus veel zal ik niet moeten betalen maar ik heb wel een eigendom én spaargeld. Ga ik daarvan de kosten moeten betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2016 12:22

Heeft uw moeder een eigendom? Indien niet moeten de kinderen (toekomstige erfgenamen) instaan voor de kosten van verzorging (tenzij het een OCMW verzorgingstehuis is) dan is er mogelijkheid tot vermindering of zelfs schrapping van deze kosten.

wanton

#3 , 02 jun 2016 20:31

Het OCMW is verplicht de kosten op zich te nemen. MAAR : zij gaan daarna zien welke recuperatie mogelijkheden er zijn. Vooreerst alle bezittingen van moeder. Zij kunnen , met hypotheekname, voorschotten toekennen op de woning. Er wordt nagegaan of er schenkingen zijn gebeurd. Die kunnen teruggevorderd worden. De onderhoudsplicht van de kinderen wordt nagegaan. Ieder kind is dan verantwoordelijk voor een kindsdeel , di. de bijdrage van het OCMW gelijk verdeeld over alle kinderen. Of en hoeveel elk kind dient terug te betalen, hangt af van diens persoonlijke situatie qua inkomen, kinderlast, ...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”