Mijn ouders hebben een oud huwelijkcontract waarin de langstlevende zogezegd "alles" erft. Bij nader inzien blijkt het niet alles te zijn maar de gemeenschappelijke goederen en kunnen ze ieder nog over eigen goederen afkomstig uit erfenis beschikken.
Mijn vader is nu onbekwaam geworden. Hij heeft een volmacht gegeven aan moeder en de drie kinderen tesamen om het spaargeld (gemeenschap maar staat enkel op zijn naam) te beheren. Er staat wel gestipuleerd in deze vomacht dat het spaargeld enkele mag dienen om vaders onkosten en verzorging te betalen maw niets mag gebruikt worden voor moeder. Dit is opgemaakt in het bijzijn van een notaris die vaders handtekening in bijzien van een bankier gelegaliseerd heeft. Moeder heeft niets moeten tekenen. Is dit wel legaal ?
Ik dacht dat als een van beiden echtgenoten onbekwaam werd de andere echtegenoot een stilzwijgende volmacht kreeg om de goederen te beheren. De bank is hier niet mee akkoord.
Ze raadt nu een beleggingsverzekering tak 23 aan voor het totale bedrag van het spaarvermogen. Een van de kinderen wil nu dat als begunstigen de drie kinderen + moeder als vierde aangeduidt wordt. Dit is dus tegenstrijdig met het huwelijkscontract. Indien moeder dit tekent, betekent dit dan dat ze afziet van haar rechten die ze heeft via het huwelijkscontract ? Kan vader deze belegging alleen afsluiten met vier begunstigden (in de veronderstelling dat zijn handtekening opnieuw gelegaliseerd wordt door een notaris)