Erfenis vader

Tikamya
Topic Starter

Erfenis vader

#1 , 25 jun 2016 14:03

Besten,

Ik heb een dringende vraag.

Mijn vader hertrouwde 10 jaar geleden met een andere vrouw.
7 jaar geleden kreeg hij een beroerte, maar voor wet en welzijn en onder doktersverklaring werd hij verstandelijk gezond verklaard.
5 jaar geleden stierf mijn opa en dus erfde mijn vader een aanzienlijk deel en dat geld werd geplaatst op een rekening op naam van mijn stiefmoeder en mijn vader.

Zopas is hij overleden. Heb geen weet van een testament? En komt alles toe aan mijn stiefmoeder zonder testament?

Graag een spoedige reactie,

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2016 15:09

Indien u enig kind bent dan bent u volgens de wettelijke erfopvolging zijn enige erfgenaam.
Behoudens speciale wilsbeschikking van uw vader (in huwelijksconract, testament) erft u zijn
nalatenschap in blote eigendom en krijgt zijn echtgenote het vruchtgebruik.
Bij haar overlijden wordt u volle eigenaar.
Met uitzondering van de gezinswoning kunt u dat vruchtgebruik afkopen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tikamya
Topic Starter

#3 , 25 jun 2016 15:22

Geachte,

Zij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen en volgens mij werd er geen testament opgesteld.
Al het geld werd beheerd vanuit een gemeenschappelijke rekening. Ben ik dan nog steeds erfgenaam? En wat betekent vruchtgebruik van gelden als ik blote eigenaar zou zijn? Van een woning is er geen sprake.

Mvg

Reclame

Rica

#4 , 25 jun 2016 15:31

(M.i. kan in dit geval ook het vruchtgebruik van de gezinswoning en huisraad worden afgekocht gezien TS geboren is uit een vroegere relatie van zijn vader. art. 745quinq §2 BW stelt immers "Het recht om omzetting te vorderen kan niet worden ontnomen aan de afstammelingen uit een vorige relatie van de vooroverleden echtgenoot." Maar ik lees juist dat er in casu geen OG is...)
Voor het berekenen van de afkoopsom wordt "de langstlevende echtgenoot geacht ten minste 20 jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling uit een vorige relatie (§3).

asperger
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2016 15:42

De nalatenschap van uw vader bestaat uit wat hij reeds bezat voor zijn huwelijk, wat hij erfde tijdens het huwelijk en de helft van het gemeenschappelijk vermogen. Dat is dus wat u zal erven.
Vruchtgebruiker krijgt de opbrengsten (=vruchten) maar u bent wel de (blote) eigenaar.

U wordt volle eigenaar na overlijden van de weduwe of na afkopen van het vruchtgebruik.
volle eigendom=vruchtgebruik + blote eigendom
De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd van de vruchtgebruiker.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rica

#6 , 25 jun 2016 15:54

Zoals asperger zegt krijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.
Om uw blote eigendom 'veilig te stellen' en vooral het erfdeel van uw grootvader daarin, zou ik zeker naar een notaris gaan om de vereffening en verdeling te laten doen. De gelden, waarvan u de blote eigenaar bent, kunnen dan m.i. belegd worden of op een geblokkeerde rekening geplaatst worden zodat het kapitaal 'veilig' is en uw stiefmoeder de interesten ervan kan innen.
Ook in geval van afkopen van het vruchtgebruik zal u m.i. naar een notaris moeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”