blijft geld van geërfde grond eigen vermogen?

jenifer
Topic Starter

blijft geld van geërfde grond eigen vermogen?

#1 , 08 jul 2016 15:11

Moet geld op een rekening op naam van moeder (nog in leven) worden aangegeven in de aangifte nalatenschap van vader die onlangs overleden is? Het geld is afkomstig van de verkoop van een stuk grond dat moeder gekregen heeft voordat zij huwde. De grond werd verkocht tijdens het huwelijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2016 20:16

Indien u zonder problemen kan bewijzen dat dat geld idd afkomstig is van de verkoop van een grond van moeder, moet u dat niet aangeven. Dat blijft buiten deze nalatenschap. Ik moet wel vermelden dat de intresten die in de loop der jaren verworven zijn, wel gemeenschappelijk zijn en dus voor de helft behoren aan de nalatenschap van vader. Deze moeten dus wel aangegeven worden als 'gemeenschappelijk vermogen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2016 20:21

Indien er een huwelijkscontract is van volledige scheiding van goederen zijn de intresten ook eigendom enkel en alleen van uw moeder.
Trouwens dan volstaat het feit dat de rekening op haar naam staat opdat het desbetreffend bedrag inegraal haar eigendom is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton

#4 , 09 jul 2016 01:10

Als zo'n 15 % van de getrouwde koppels een huwelijkscontract scheiding van goederen heeft, durf ik veronderstellen dat dit hier niet het geval is. Bovendien koppels met zo'n contract weten dat en stellen die vraag niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”