juridische waarde van een e-mail?

Rica
Topic Starter

juridische waarde van een e-mail?

#1 , 16 jul 2016 06:33

Graag wil ik vragen of de volgende e-mail enige juridische waarde heeft:
Erfgenaam A schrijft in een e-mail aan erfgenaam B: " B, Wat de kosten betreft ben ik akkoord om deze ten laste te leggen van de massa (1/3 - 2/3) zoals omschreven in het testament van Y. En de volledige naam van A getypt".
(Dus niet: ondergetekende, A, verklaart hierbij ... / en geen elektronische handtekening ...).
Heeft deze e-mail juridisch de waarde van een rechtsgeldige verbintenis? Of slechts de waarde van begin van schriftelijk bewijs? Of juridisch geen enkele waarde?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill

#2 , 16 jul 2016 09:26

Er dient evenwel een onderscheid gemaakt te worden tussen de e-mail als bewijsmiddel dan wel als de invulling van een wettelijke opgelegde vormvereiste.

De vormvereiste van een welbepaalde rechtshandeling is vaak wettelijk vastgelegd en hiervan kan behoudens wetwijziging niet afgeweken worden (bijv. aangetekende brief, authentieke akte, …). Indien niet aan deze vormvereiste is voldaan, wordt deze rechtshandeling als nietig en zodoende onbestaande beschouwd. (bijv. opzegging van handelshuur, ondertekening van arbeidsreglement, …)

In het kader van de bewijsvoering dient de e-mail dient beschouwd te worden als zijnde een gewoon onderhands geschrift.

Lees volledig verhaal
https://www.lexgo.be/nl/artikels/ip-it- ... 61828.html
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Rica
Topic Starter

#3 , 16 jul 2016 11:28

Hartelijk dank, naicwill !

Reclame

iota

#4 , 16 jul 2016 13:51

Als deze toezegging is gedaan in het kader van bepaalde onderhandelingen die vervolgens niet tot een akkoord hebben geleid, kan die persoon achteraf juridisch niet meer aan de inhoud van deze mail worden gehouden.

Rica
Topic Starter

#5 , 16 jul 2016 14:09

Hoe moet ik dit begrijpen, iota?
Betreft een vereffening & verdeling van een nalatenschap. Alle kontakten tussen de 2 erfgenamen gebeurden via mail. Over sommige zaken bestaat er een akkoord via mail, over andere zaken niet. Gezien er nog twistpunten zijn is er een gerechtelijke V&V ingesteld. Betekent dit dat de zaken waarover er wel een akkoord werd bereikt via e-mail nu niet meer gelden en vervallen?

iota

#6 , 16 jul 2016 16:57

Rica, ik vrees idd dat de zaken die jullie onderling overeengekomen zijn, juridisch niet bindend zijn en enkel gelden zo lang jullie daar beiden nog mee akkoord gaan. De kaarten liggen nu anders aangezien het een gerechtelijke V&V wordt, dus kunnen er dingen opnieuw ter discussie worden gesteld.

Rica
Topic Starter

#7 , 16 jul 2016 19:06

Thx iota! Maar als ik het goed begrijp doet dit niets af van het feit dat de overeengekomen zaken in casu via e-mail gebeurden? Hadden we ze schriftelijk op papier gezet dan hadden de gemaakte afspraken nu ook opnieuw ter discussie kunnen komen bij de gerechtelijke V&V?

iota

#8 , 17 jul 2016 09:03

Inderdaad. Op papier of mail maakt geen verschil. Als er geen akkoord is over het geheel, telt de rest ook niet meer.
Stel dat er zelfs een geldig contract is opgemaakt en door één partij is ondertekend, maar niet door de andere. Dan heeft het contract geen waarde en kan degene die niet tekende zich achteraf niet meer beroepen op zaken waarmee de ander toen akkoord is gegaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”