Erfenis niet geadopteerd

Jannina
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis niet geadopteerd

#1 , 01 aug 2016 22:31

Mijn moeder is verleden jaar overleden .
Ze was jaren geleden hertrouwd ( na het overlijden van mijn echt vader ) met een man die zelf geen kinderen had en die mij en mijn broer nooit heeft willen adopteren ondanks dat wij nooit ruzie gehad hebben met mijn stiefvader .
Maar het viel mij steeds weer op hoe deze man mijn moeder in zijn macht had en hij alle touwtjes in handen had en hield op gebied van financieen.
Mijn moeder wist zelfs nog niet welk pensioen ze had op het laatste .
Nu ben ik zelf niet echt zo heel slim en mijn broer die zat altijd in het buitenland.
De erfenis verdeling is enkel maanden gelden geregeld en alles zou in orde zijn.
Maar ik heb altijd het gevoel gehad dat er iets niet zou kloppen .
mijn stiefvader is altijd zelfstandige geweest .
Ik heb het trouwboekje van hun hier gevonden tussen documenten die ik uit het oog was verloren en er vallen mij bepaalde dingen op .
bijkomende volgens notaris zijn er nooit wijzigingen aangebracht enz in het huwelijksovereenkomst .

Ten eerste
Mijn stiefvader had al een woonst waar ook zijn zaak in was toen hij huwde met mijn moeder .
Blijkbaar is deze woonst waar ook de handelszaak in was niet in de verdeling voor .
Is dit correct a.d.h van het huwelijksboekje ( huwelijksovereenkomst ) dat deze niet mee in de verdeling zat ?
Mijn moeder heeft ook altijd mee in de zaak geholpen maar weet niet of ze ook ingeschreven was .

Ten tweede
Mijn stiefvader heeft nu een bewindvoerder .
Deze wil de hele stock van de gereedschappen die nog in het magazijn zitten verkopen .
Hij heeft ons gezegd dat alles wat dit opbrengt enkel naar mijn stiefvaders rekening gaat .
Kan dit wel ?
Als ik het huwelijksboekje lees dan staat er toch iets van gereedschappen enz
Ik weet wel dat mijn broer gezegd had tegen de notaris iets van een symbolische euro ofzo of afstand doen , maar hier staat niets van in de papieren van de verdeling .

Ten derde
Tijdens het huwelijk en enkele jaren na het opstarten van zijn zaak heeft mijn stiefvader een heel magazijn achteraan bijgebouwd dus een uitbreiding aan zijn woonst en zaak want deze hadden één postnummer .
Hoe zou dit dan zitten voor de verdeling want ook hiervan niets in de verdeling van de notaris en er staat ook hier weer iets van in het huwelijksboekje .
Even later heeft hij heel zijn winkel nog opgeknapt met de gelden van moeder ( maar dat is moeilijk te bewijzen ) .
Trouwens bijgebouwd magazijn zou volgens gemeente nooit aangevraagd zijn en/of goed gekeurd .

Wie kan me hierin wat raad geven of er iets verkeerd is gelopen waar wij toch nog recht op zouden hebben ?
Hoe dit aanpakken indien dit zo zou zijn ?
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien en waar we recht op zouden hebben ?

Onderstaand delen uit het huwelijksboekje sommige dingen zoals adresgegevens enz zijn weggelaten . .

Artikel 1

Getrouwd onder het stelsel gemeenschap van aanwinsten zoals vastgesteld door artikels 1498 en 1499 ban het burgerlijk wetboek . Beide echtgenoten hebben geen beroep.
Diensvolgens sluiten zij uit de gemeenschap hun roerende goederen die zij op het ogenblik bezitten en die hun in de toekomst zullen toekomen uit welken titel ook .De tegenwoordige en/of toekomstige schulden der aanstaande echtgenoten zullen door ieder van hen gedragen worden zonder dat zij ten laste van de gemeenschap kunnen worden gelegd .
De gemeenschap zal dus begrijpen de verdiensten en aanwinsten door de echtgenoten gedaan hetzij gezamenlijk hetzij afzonderlijk.
Artikel 2 bezit der aanstaande echtgenoten
Hier word wat vermeld betreffende persoonlijke kledij en voorwerpen en enz ( niets met onroerend goed )
De wederzijdse echtgenoten verklaren de werkelijkheid van hun bezit zoals hierboven wordt vastgesteld .
Artikel 3 Bepaalde roerendmaking
In tegenstelling met wat hiervoor is gezegd onder artikel 1 verklaart de aanstaande echtgenoot roerend te maken en vrij en onbelast van alle schulden en last in de gemeenschap te brengen
De handelszaak van gereedschapsmaterialen welke hij thans uitbaat te ………in de Landestraat , of in de toekomst elders mocht uitbaten , bestaande uit de voorraad waren opgeslagen in gemeld magazijn of elders opgeslagen .
De inschrijving in het handelsregister van ….. onder nummer ……… .
Het uithangbord , de handelsinrichting , de merken , het huurrecht , het meubilair in het magazijn.
Het materiaal en de machines thans en in de toekomst voorhanden .
Alle verbeteringen die aan de voornoemde handelszaak door bijvoeging of op één of andere wijze zullen aangebracht worden .

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding