Sinds een viertal jaar en tot aan haar overlijden, was ik gevolgmachtige van de zichtrekening en spaarekening van mijn moeder, dit om de nodige financiële opvolging te kunnen doen sinds haar opname in het rusthuis tgv dementie. Het betrof hier onder meer een spaarrekening met eigen middelen (eerder bescheiden in omvang, werd gebruikt om het maandelijks tekort van de rusthuisfactuur aan te vullen).
Door omstandigheden (moeder woonde van tafel en bed gescheiden van haar tweede (gehuwde) partner, die zelf schulden opgestapeld heeft o.m. bij de belastingen en in schuldbemiddeling zit) heb ik een dik jaar terug beslist de spaarmiddelen opzij te zetten op een eigen rekening, ten einde eventueel beslag van de belasting te vermijden. Immers, deze middelen dateerden van voor het huwelijk zodat ze niet tot het gemeenschappelijk vermogen behoren.
Eerder onverwacht is mijn moeder overleden. Doordat haar partner in schuldbemiddeling zit en ik de grootte van de schulden niet correct kan inschatten, ben ik geneigd de erfenis te verwerpen. In dat geval moet ik elke actie die als een aanvaarding van erfenis beschouwd kan worden, vermijden.
Nu komt het: wordt het terugstoren van dat bedrag op de spaarrekening van mijn moeder mogelijks beschouwd als een daad van aanvaarding? Immers, ik erken dan dat ik geld van mijn moeder had die ik nu terugstort na haar overlijden. Als ik hierdoor de verwerping in het gedrang breng, dan kan ik belast worden met de schulden van haar partner. Anderzijds als ik dit geld niet terugstort, is dat dan geen onrechtmatige behandeling van het actief uit de erfenis? Een beetje een catch 22 lijkt me.
Alle inzicht en advies welkom