Overlijden: hoe moet dit alles

Blaatpraat
Topic Starter

Overlijden: hoe moet dit alles

#1 , 07 aug 2016 20:29

Gisteren het slechte nieuws vernomen dat mijn schoonmoeder overleden is.
Behalve het verwerken en het rouwen moeten er natuurlijk ook een pak zaken geregeld worden.

Eerst haar situatie:
Recentelijk gescheiden, 4 kinderen (uit een ander huwelijk, waaruit ze ook gescheiden is, zo'n 10 jaar geleden), waarvan 2 minderjarig.
3 van de 4 kinderen woonden nog thuis, de laatste woont samen met mij.
Om de 2 weekends gingen ze naar hun vader.

Dan de vragen:

1. We hebben vermoedens dat ze nog vele schulden met zich meedraagt. Doch hier hebben we geen zicht op.
Nu zouden we dus de erfenis onder voorbehoud van de boedelbeschrijving aanvaarden.
Hoe moet je dit aanvragen? Enerzijds lees ik via de notaris, anderzijds lees ik via de rechtbank van eerste aanleg.
Ook iemand enig idee van kostprijs hieromtrent?

2. Ze huurde een woonst.
Wie is er nu specifiek verantwoordelijk hiervoor? Is dit mijn vrouw samen met haar oudste broer (beide meerderjarig), of komt de vader hierbij (als ouderlijk verantwoordelijke voor de minderjarigen)?
Ik weet dat je een huurcontract bij overlijden kunt laten opzeggen door een familielid, dit zullen we dan ook maandag doen (en hopen dat ze wat medelevend zijn, en minder dan 3 maanden opzeg vragen).

3. Aanvullend bij vraag 2: aangezien het nog niet vast staat dat de erfenis aanvaard zal worden, welke rechten hebben we omtrent die woonst?
Wij hebben vandaag alvast de koelkast leeggehaald en de huisdieren weggehaald.
Over de rest staan we in twijfel...
De persoonlijke spullen van de kinderen zullen we alvast ophalen, maar wat met de rest?
Kunnen we dit meenemen en tijdelijk ergens stockeren aangezien we de woonst zullen opzeggen? Of moeten we hier van blijven, en in geval van verwerpen het ook zo laten?

4. Ook omtrent de huur: wat met schadevergoeding? Ik ben 200% zeker dat er schade zal moeten betaald zijn, waarbij de waarborg onvoldoende zal zijn.

5. Omtrent de 3 kinderen: is hun vader nu automatisch "vader"? Of moet dit ook weer via de rechtbank passeren?
Ook naar de bijkomstige zaken: mag hij nu automatisch stoppen met het betalen van onderhoudsgeld, of moet dit ook ergens vastgelegd worden (je weet maar nooit...)? Waarschijnlijk vergeet ik hier nog een paar zaken.

Misschien zijn er nog zaken waar ik op dit moment niet kan aan denken. Als er iemand nog tips/aanvullingen heeft die ik mogelijks ben vergeten, zeg het gerust.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 aug 2016 21:28

Vraag direct raad aan een notaris. Je moet opletten met wat je meeneemt, want het zou kunnen dat je de erfenis met de schulden moet aanvaarden. Tegenwoordig kan je een boedelbeschrijving vragen via de notaris. Spreek vooraf de kostprijs van één en ander af.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2016 23:43

Vooreerst onze deelneming.

Gezien gescheiden zullen vermoedelijk alleen alle kinderen erfgenaam zijn.
De nog levende ouder is en blijft ouder - alleen als er via rechtbank een verbod is (ontzetting uit ouderlijke rechten of beperking omgangsregeling).
Bij minderjarigen zal de vrederechter betrokken worden.
Dit eens lezenhttp://www.jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=345

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter

#4 , 09 aug 2016 10:47

Alvast bedankt voor beide berichten.

Er is een afspraak vastgelegd met zowel een advocaat als een notaris.

Ondertussen zijn alle praktische zaken die al gedaan konden worden, ook gedaan.

Resten mij nog een paar vraagjes (niet meteen specifiek voor erfecht, maar wel ivm dit overlijden, dus ik post ze hier):
1. Persoon had een overlijdingsverzekering, met als gevolg dat er nu een som geld vrij komt die we kunnen gebruiken om alles te regelen (met niet in het minste de uitvaart zelf).
Vraag: valt dit onder de erfenis, of is dit vrijgesteld van de erfenis?

2. Bankrekeningen zijn vanaf nu geblokkeerd.
De kinderen hadden een eigen bankrekening, waarbij de moeder gedeelde volmachthouder was.
Deze zijn nu ook geblokkeerd. Kunnen ze aan de hand van de loonfiches aantonen dat dit hun geld was, of trekt de fiscus zich daar niets van aan?

3. Ik weet dat je overschrijvingen mag binnenbrengen bij de bank zodat zij dit betalen vanaf haar rekening.
Aangezien wij zelf geen reserves hebben (iedere keer als we iets hebben, komen er zware onverwachte kosten, dus dit kan er niet meer bij), komt dit van pas.
Mogen we dit ook gebruiken om de aangetekende zendingen te betalen, waarmee we alle lopende contracten opzeggen?

4. Aanvullend: ik weet dat dit bij huren niet zo is, maar voor andere contracten: is een overlijden wettelijk gezien een geldige reden om deze per direct op te zeggen?
Wij hebben al redelijk wat rondgebeld, en er is 1 bedrijf (verzekering) die zegt dat we dit pas kunnen doen aan het einde van het contract, in 2017 pas.

wanton

#5 , 09 aug 2016 13:46

1. Indien er een overlijdensverzekering is, worden in principe de kosten door die verzekering betaald. Soms gebeurt het dat er een restsaldo is. Men geeft best de verzekering aan als tegoed, en vermeld de (forfait voor ) begrafenis.
Is er geen saldo, geen melding van verzekering of kosten.
2. De rekening van de kinderen worden niet geblokkeerd , tenzij de overledene mede-titularis is. Als die slechts volmachthebber was, moeten die rekeningen vrij blijven en zeker buiten de nalatenschap.
3. Spreek dat af met de bank hoe je dat doet. Iemand schiet zo'n kosten voor en krijgt, mits bewijs, dat terug van de rekening van de overledene.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 aug 2016 14:06

ivm de minderjarige kinderen: het kan, bij beperkt contact met de papa of indien de afstand (km's) naar de papa groot is én indien de kinderen voldoende matuur zijn (leeftijd én attitudes), eventueel nuttig zijn om via de rechter een oplossing te zoeken in het blijven wonen van de kinderen op de moederlijke woonst. Zo'n geval gekend waar één van de kinderen nét geen 18 jaar was. Geen idee hoe het praktisch geregeld werd (POS/Voogd/jeugdbijstand/...), maar het is uiteindelijk de beste oplossing geweest. Kinderen konden hun hobby's behouden en hebben er het minst schade van geleden.

Eventueel kan de partner van Blaatpraat hierin dan een rol spelen?

Blaatpraat
Topic Starter

#7 , 09 aug 2016 18:02

Vader woont op 1 straat van de moeder (ironisch genoeg).
Qua afstand en contact is er geen probleem hieromtrent dus.

Kinderen zijn ondertussen al officieel ingeschreven onder de vader, gemeente heeft dit al geregeld.

Ivm de rekeningen: vermoedelijk was ze inderdaad mede-titularis.
Er kon geen geld afgehaald worden als zij geen handtekening voor akkoord zette (via het loket), omgekeerd kon ook zij geen geld afhalen zonder de handtekening van het kind.
Zoals ze zelf zei tegen haar kinderen was dit een bescherming zodat ze geen nutteloze zaken zouden aankopen.

Ondertussen hebben de meerderjarige kinderen, samen met hun vader, samen gezeten met hun advocaat en die zegt dat op basis van alle papieren die we gevonden hebben het beter zal zijn om geen voorbehoud aan te tekenen, maar direct de erfenis te verwerpen. Hij zal alvast naar de rechtbank gaan om de eerste stappen te regelen.

Blaatpraat
Topic Starter

#8 , 09 aug 2016 23:32

Nog een kleine update hieromtrent: volgens de advocaat hebben we blijkbaar verkeerd gehandeld.
Volgens hem hadden we gisteren beter geld afgehaald van de zichtrekeningen via de bankkaart, en vandaag pas aangifte gedaan van overlijden.
Mijns inziens fraude, volgens hem kijkt de fiscus hier niet naar...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2016 23:56

Klopt hebben we ook gedaan maar wel een dag voor overlijden.
Nochtans zijn via de rekening de dagen daarna nog een boel kosten + begrafeniskosten betaald. Was geen probleem.
Daarna is al het geld naar een nieuwe rekening geboekt erfgenamen moeder. Meeste betalingen deden en doen zus en ik al (nuts en voor onderhoud voor de eigendommen) en broer doet de grote (notaris successie enz).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”