Dringend advies na overlijden

Pieterd
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dringend advies na overlijden

#1 , 15 aug 2016 18:51

Korte situatieschets
Mijn vader overleed eind mei aan suïcide.
Hij was gescheiden, had met zijn vorige vrouw (mijn moeder) 3 kinderen, waarvan mijn 2 jongere (minderjarige) broers.
Dan met zijn nieuwe vriendin(ik noem ze even A), met wie hij wettelijk samenwoonde 1 zoon van nu 1 jaar.
Vanaf het overlijden van mijn vader deed A al direct moeilijk over de erfenis (zie vraag in andere categorie).
Mijn vader is gecremeerd, en zijn laatste wens was om uitgestrooid te worden in Oostenrijk, waar we ook familie hebben wonen.
Tot zover de situatie,
Begin augustus hebben wij van kennissen vernomen dat A van plan is om eind augustus naar Oostenrijk te gaan, met de bedoeling om papa een laatste rustplaats te geven.
Zowel mijn 2 broers als ik zouden graag aanwezig zijn op dat moment, echter past het nu gewoonweg niet (schooljaar begint terug, geen vrijaf op werk,...) Wij hebben dit direct aan haar gecommuniceerd. Zij kwam met een uitleg dat ze ons had gevraagd om mee te gaan ect.
We hebben dan vernomen dat ze blijft doorzetten en nu zaterdag wilt vertrekken.
Wij gaan hier niet mee akkoord, om de simpele reden dat enig overleg met iedereen om een goede datum te kiezen noodzakelijk is.
Wat kunnen wij doen om te zorgen dat A zaterdag niet met het stoffelijk overschot van papa naar Oostenrijk trekt?

Alvast bedankt voor het advies
Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2016 07:59

Klein verlet is hiervoor eventueel een mogelijkheid: drie dagen (in sommige gevallen 4), te kiezen tijdens de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis

Gezien de wettekst ivm klein verlet dateert uit 1968, was crematie en uitstrooiing toen nog niet gebruikelijk. Ik vermoed dat de interpretatie van "begrafenis" wel degelijk de uitstrooiing inhoudt.

U kan dan ook, indien klein verlet nog niet genomen, het klein verlet opeisen zodat u ook naar de uitstrooiing kan gaan.

In het slechtste geval kan u, indien u goed genoeg kan aantonen dat A moeilijk doet, verlof om dwingende redenen nemen. Dan voldoet u immers aan de voorwaarden van dit systeem (al kan dit wel bediscussieerd worden, het lijkt me dat een rechter echter wel altijd dit verlof terecht zouj vinden indien uw werkgever moeilijk zou doen)

Blaatpraat

#3 , 18 aug 2016 10:41

Om JPV aan te vullen: in welke PC ben je werkzaam? Sommige hebben iets soepelere regels.
Zo heeft mijn echtgenoot het recht om tot een maand na begrafenis nog haar klein verlet op te nemen.

Al ben ik ook van mening dat een uitstrooiing bij de begrafenis hoort, dus zelfs bij de striktste vorm zou je hier recht op moeten hebben.

Daarnaast dacht ik trouwens dat je bij wettelijk samenwonen enkel maar recht had op het vruchtgebruik van de woonst, en voor de rest je niets te maken had met de erfenis, waartoe een begrafenis ook behoort. Tenzij anders vastgelegd in een testament.
Als enige meerderjarige zoon heb jij dus alles te zeggen hierover.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”