hoe echtgenoot veilig stellen?

Laura33
Topic Starter

hoe echtgenoot veilig stellen?

#1 , 15 aug 2016 21:47

We zijn een nieuw samengesteld gezin. Mijn man heeft 2 kinderen waarvoor hij alimentatie betaalt, de kinderen wonen samen met hun moeder in buitenland. Zelf heb ik één kind uit mijn vorige relatie, in co-ouderschap en we hebben samen 1 kind. We wonen samen in mijn eigendom, gekocht tijdens ons huwelijk. We zijn getrouwd met scheiding van goederen. Eigendom is alleen op mijn naam, lening alleen op mijn naam. Mijn man betaalt wel mee de lening af (de overschrijving gebeurt wel via mijn persoonlijke rekening, maar hij schrijft geld over op mijn rekening...). Er is een schuldsaldo verzekering op mijn naam.

Hoe kan ik mijn man veilig stellen, maar "zorgen" dat zijn kinderen niet erven in geval hem iets overkomt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 aug 2016 22:01

Als je echtgenoot meebetaalt aan de afbetaling van uw woning is het maar meer dan normaal dat wat hij in uw woning investeert, ook van hem is. en wat van hem is erven zijn kinderen. Daar kan je niet veel aan veranderen. Zo zit erfrecht in elkaar. Zoals je het nu regelt: is het niet erg transparant dat het geld dat hij aan jouovermaakt ook naar de afbetaling gaat. dus in feite word jij eigenaar met zijn geld. In geval van jouw overlijden, zou hij wel het vruchtgebruik hebben van de woning, maar zou het niet erg duidelijk zijn dat hij in de woning geinvesteerd heeft. Ik begrijp echter niet waarom je de woning niet samen gekocht hebt: hij betaalt immers mee af. Je kan in geval van scheiding van goederen perfect samen een woning aankopen. Ik zou alsnog langs de notaris passeren om het goed in de beperkte gemeenschap te brengen. Als jullie willen dat zijn kinderen niets erven, zorg je gewoon dat je de woning verkocht hebt en opgeleefd. Dan is er niets om te erven.

Laura33
Topic Starter

#3 , 15 aug 2016 22:24

Eylis, bedankt voor je antwoord.

We wilden oorspronkelijk samen lenen, maar het was niet mogelijk, mijn man heeft samen met zijn ex veel schulden gemaakt, zijn ex is zelf in CSR geweest, mijn man natuurlijk ook op de zwarte lijst....enz. We hebben veel schulden afbetaald, de ex is verdwenen met de noorderzoon naar het buitenland, samen met de kinderen. Er is dan ook geen enkel contact met de kinderen. Uiteindelijk kon ik alleen lenen. Scheiding van goederen, eigendom op mijn naam.... is omwille van de schulden van mijn man.

Het is cru om te zeggen, maar we willen ALLEBEI voorkomen dat zijn kinderen aanspraak kunnen maken op een deel van ons huis, die we dus wel degelijk samen afbetalen. Het is wél de bedoeling dat onze andere kinderen erven.

In geval van mijn overlijden zal hij dus zeker in het huis mogen blijven wonen, zonder verder de lening te moeten betalen (schuldsaldo zal verder betalen, toch?)

Reclame

Sirkii

#4 , 15 aug 2016 22:48

Je constructie is prima voor het doel dat je beiden samen nastreeft: hij heeft nauwelijks eigen goederen (want die erven zijn kinderen tenzij hij voor t vrij derde een testament opstelt).

Je moet wel wettelijk samenwonen of getrouwd zijn (wat blijkbaar zo is) opdat hij als langstlevende het recht heeft om in uw woning te blijven wonen.

Door uw schuldsaldoverzekering stopt de lening bij uw overlijden.

eylis

#5 , 16 aug 2016 07:56

inderdaad, in dat (zeer specifieke) perspectief zullen je gezamelijk kind en jouw kinderen het huis erven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”