Wat erf ik?

freewilly
Topic Starter

Wat erf ik?

#1 , 23 aug 2016 19:59

Mijn vrouw heeft in het verleden geërfd bij het overlijden van haar vader, volgens kopie van aangifte denk ik 1/4 van de woning, helft naar haar moeder en mijn vrouw en haar broer elk een vierde (denk ik).
Haar ouders hadden geen huwelijkscontract.
Ondertussen is mijn vrouw overleden, wij hadden een huwelijkscontract gemeenschap van goederen, dus haar erfenis van haar vader is overgegaan naar mij, heb daar successierechten op betaald, zelf hadden we geen kinderen, ook haar broer heeft geen kinderen.
Mijn schoonmoeder is lang daarna gestorven, en nu wordt het onroerend goed verkocht.
Bij notaris geweest (er is een koper) om de koopovereenkomst te tekenen, wat blijkt, ik krijg 1/6 van de waarde van het huis!
Hoe gaat deze berekening in zijn werk? heb gebeld om meer uitleg maar notaris heeft mij nog niet terug gebeld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2016 20:39

Was u werkelijk gehuwd met een huwelijkscontract "volledige gemeenschap van goederen" of onder het gewone stelsel?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 23 aug 2016 20:58

Als u geen contract 'volledige gemeenschap ' had met uw echtgenote , en geen testament van haar , is de blote eigendom van 1/4 van het ouderlijke huis, bij het overlijden van uw echtgenote terug naar haar moeder en broer gegaan. U behield wel het vruchtgebruik.
Hoe oud was u toen uw vrouw stierf, en als haar moeder stierf.
In het wettelijk stelsel gaat eigen goed, bij afwezigheid van kinderen, naar andere erfgenamen als ouders en broer/zuster. Dit kan verholpen worden door een testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

freewilly
Topic Starter

#4 , 24 aug 2016 10:16

Heb een huwelijkscontract waarop letterlijk staat "Er zal onder hen bestaan een algemene gemeenschap van al de goederen welke ze zullen bezitten, roerende en onroerende tegenwoordige en toekomende eigen of gemeenschappelijke, gene uitgezonderd"
mijn vrouw was in de veertig haar moeder in de negentig.

wanton

#5 , 24 aug 2016 12:00

Bij algehele gemeenschap heeft u inderdaad 1/4 in eigendom, na vererving van uw vrouw. Vraag dus uitleg aan die notaris.
Toet-anch-Amon

freewilly
Topic Starter

#6 , 24 aug 2016 12:42

Bedankt, zal dit inderdaad doen, notaris ging mij terugbellen, maar noch steeds geen telefoon gekregen, zal indien ik morgen geen bericht krijg, een afspraak maken bij de betreffende notaris.

freewilly
Topic Starter

#7 , 24 aug 2016 19:55

Er is me door iemand bevestigd dat 1/6 inderdaad zal kloppen, daar de moeder eveneens meedeelt in de erfenis van haar man naast de kinderen, dus de helft in 3 delen, zal dit kloppen denken jullie of is dit niet waar?

asperger
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2016 22:02

Welke moeder?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#9 , 24 aug 2016 22:04

Het kan idd dat de erfenis van vader over de drie is verdeeld : moeder en de twee kinderen. Maar data kan enkel het gevolg zijn van een akte van gift of een testament van zijnentwege, als er geen huwelijkscontract is.
Toet-anch-Amon

freewilly
Topic Starter

#10 , 25 aug 2016 09:21

Bedankt, heb vrijdag een afspraak met de notaris, laat het weten wat het resultaat is.

freewilly
Topic Starter

#11 , 26 aug 2016 11:01

Bij aankoop van de bouwgrond van het ontroerend goed in de jaren 40 is er een gift geweest tussen de beide echtgenoten, is opgevraagd bij kadaster, vandaar 1/6, aangifte indertijd klopte dus niet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”