attest van erfopvolging

lachertje
Topic Starter

attest van erfopvolging

#1 , 25 aug 2016 18:24

geachte ben dank zij jullie hulp weer een stuk te weten gekomen, maar stoot nu op een nieuwe hindernis.

bank heeft laten weten dat er een effectenrekening bestond op naam van de mama
echter lle alles dus de papa

nu duikt er een effectenrekening op waar wij geen toegang toe hebben, omdat wij technisch gezien geen erfgenaam zijn van de mama

nu vraagt de bank een specifiek attest dat wij erfgenaam zijn van de mama en dat kan niet afgeleverd worden omdat wij technisch geen erfgenaam zijn van de moeder

begrijp het eigenlijk niet, aan de ene kant zijn wij erfgenaam want men kan nooit alles wegschenken en aan de andere kant kan men dit wel

er is een testament dat alles aan de lle over dit dateert van 1995
en daar boven op is dan nog een testament dat ons extra benadeelt . :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2016 19:04

Dit kan. Het heet "langst leeft heeft al".
De bank is niet automatisch op de hoogte van die regeling.
Daarom richt ze zich tot u, de "normale" erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lachertje
Topic Starter

#3 , 25 aug 2016 20:23

asperger dat klopt, dus wij zitten vast op dat punt ?

Reclame

wanton

#4 , 25 aug 2016 22:53

Een clausule 'langst leeft, al heeft' kan enkel via een huwelijkscontract en mag handelen over de gemeenschap. Via testament kan dit niet. Indien de schenkende partij kinderen heeft, kan dat zelfs niet bij een tweede huwelijk.

Ts, graag iets meer info!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lachertje
Topic Starter

#5 , 27 aug 2016 19:27

eerst en vooral mijn excuus kon niet eerder antwoorden

de ouders hebben in 1995 een wijziging gedaan
geachte

ze waren getrouwd onder wettig stelsel zonder huwelijkscontract
ze hebben dan een wijziging in 1995 een vermogensstelsel gedaan.

er staat
dat het gemeenschappelijk vermogen , in geval het ontbonden wordt door overlijden van een van de echtgenoten, zal toekomen aan de langt levende echtgenoot

hoop dat ik duidelijk was?

mijn kleine grijze cellen willen niet altijd mee werken, maar verbeterd mij als ik verkeerd zou zijn. zoals ik het begrijp, is er een verschil als met alles nalaat via een huwelijkscontract of een testament.

als ik het goed voor heb
kan met via het huwelijkscontract wel alles nalaten aan de lle.
maar niet via een testament
via testament moet men de gereserveerde erfgenamen respecteren

en daarom zijn wij geen rechtstreekse erfgenaam van moeder klopt dit dat de bank dan
ons geen gegevens mag geven?

groetjes

wolf2

#6 , 27 aug 2016 22:09

Met een huwelijkscontract kunnen echtgenoten regelen wat er moet gebeuren met hun gemeenschappelijk vermogen.
Bijvoorbeeld: alles van de gemeenschap, gaat naar diegene die de andere overleeft.
Gemeenschappelijke kinderen kunnen daar niets aan veranderen en hebben er niets over te zeggen.
In deze "categorie" bestaan er geen voorbehouden delen of reservataire erfgenamen.

Met een testament kan iemand regelen wat er moet gebeuren met zijn eigen goederen; en met de goederen die na de verdeling van de gemeenschap eventueel in de erfenis vallen.
Op een erfenis zijn de voorbehouden delen van toepassing: wie door de wet zo een voorbehouden deel krijgt, kan "klagen" dat hij te weinig krijgt en kan dan zijn minimum bekomen via de rechtbank.

Voorbeeld 1:
gehuwd, geen huwelijkscontract.
Testament: het grootst beschikbaar deel naar mijn echtgenoot. Er zijn 2 kinderen.
Eerst: gemeenschap verdelen. De helft gaat naar de langstlevende. De andere helft valt in de erfenis. Er was ook nog een eigen goed (uit een schenking): dat gaat mee in de erfenis.
De echtgenoot krijgt de 1/3 in volle eigendom; en het vruchtgebruik op de andere 2/3den. Te berekenen op de erfenis.
Elk kind krijgt 1/3 in blote eigendom.

Voorbeeld 2:
gehuwd; een huwelijkscontract: alles op rekening gaat volledig naar de langstlevende. De rest wordt verdeeld bij helften.
Geen testament. Er zijn geen eigen goederen.
De echtgenoot krijgt al het geld op de rekeningen.
Van de rest van de gemeenschap krijgt hij:
- de 1/2 in volle eigendom
- en uit de erfenis: het vruchtgebruik op de andere helft.
De kinderen verdelen de blote eigendom. Te berekenen op de erfenis! Zat er dus een huis in de gemeenschap, dan hebben de kinderen samen de 1/2 van het huis in blote eigendom. Toch hebben ze de ganse erfenis in blote eigendom: er valt maar een half huis in de erfenis.

wanton

#7 , 28 aug 2016 12:24

Wat niet wegneemt dat die clausule 'langst leeft, al heeft' die in 1995 via contractwijziging is opgemaakt, een slechte en dure beslissing is geweest. Een keuzebeding tot daaraantoe. Deze clausule is af te raden als er kinderen zijn. Zelfs nu, bij vrijstelling van de gezinswoning, moet men veel te veel successierechten betalen. De voordelen van zo'n zin zijn beperkt.
Toet-anch-Amon

lachertje
Topic Starter

#8 , 28 aug 2016 18:49

Wanton

dat was juist hun bedoeling, op die manier konden ze kinderen benadelen, op geen enkele andere manier had dit gekund. ze hebben het heel goed gespeeld,
verbeterd mij als ik het fout zie, maar ben nuchter alles aan het analyseren, en denk dat ik vrijwel heel maar dan ook heel dicht bijkom bij wat er gebeurd is. ze hadden geld veel geld, en alles is weg op deze manier en zoals de wet voorschrijft bij leven doet men met het geld wat hij of zij wilt.

ze verkopen het ouderlijk huis voor de kleine som van 124.000€ en delen waarschijnlijk op dat moment alles uit in 2004. die 124.000€ hebben ze gehouden voor noodgeval. ze hadden toen de leeftijd van 78 jaar oud. en zetten het op een tak 21 waar ze elke maand 300,€ van trekken, tevens zorgen ze er voor dat er geen sporen te vinden zijn, ze moesten alleen die 38.000€ aangeven, en dan ineens die fout die 124.000€ die boven was komen drijven, dan zijn het pineut dat ze aan successierechten moeten betalen

moet het ze aan geven knap gespeeld en ik heb mij laten misleiden daar ik verkeerd had gegokt om dat ik altijd er van uitging dat men erfgenamen niet kon benadelen. maar tegen deel is bewezen, via huwelijkscontract kan het wel. verkoopt u eigendom goedkoop en deelt u geld op tijd uit liefst 3 jaar voor dat je overlijdt en er kraait geen haan meer aan.

dus de erfgenamen die je wilt onterven zijn de pineut.

wij kunnen de rekening uittreksels van moeder niet opvragen, want wij zijn geen erfgenaam dus ook dat stopt, er is een effecten rekening op haar naam maar kunnen er geen gegevens van krijgen.

mijn hamvraag is als zij bv voor dat mama overlijdt zegt maar 1 jaar voor overlijden alles op papa zijn naam zet moeten zij dat dan aangeven aan de successie rechten? ik denk het niet, want dit is "geen" erfenis in de zin van.
alles hangt nu van deze vraag af of het nu stopt of dat wij verder gaan via familiebank, maar bewijslast is mager denk ik.

met vriendelijk groeten Lachertje : :( :( mrgreen:

wanton

#9 , 28 aug 2016 20:17

Bij elk stelsel van gemeenschap speelt het geen rol op wiens naam de gelden en effecten geboekt staan. Alle tegoeden op zijn naam , op haar naam, op de twee , alles zit in de gemeenschap en moet als dusdanig aangegeven worden. Het heeft geen zin alles op zijn naam te zetten als zij ziek zou worden. Al die tegoeden worden samengeteld om de gemeenschap te bepalen, waarna ieder de helft krijgt toegekend. Men kan idd bij leven met zijn geld doen wat men wil, maar binnen bepaalde grenzen. Ooit komt verantwoording.
Ik wil u ook wijzen op het volgende. Zelfs geld dat uitgedeeld is meer dan drie jaar voor het overlijden beïnvloedt de verdeling van de nalatenschap. Schenkingen verjaren niet, dwz. elke schenking wordt meegeteld. Na drie jaar moeten geen successierechten meer betaald worden, dat wel. Maar als erfgenamen kunnen bewijzen dat een mede-erfgenaam een schenking heeft ontvangen, kan en moet compensatie worden geëist.
Die verkoop van het huis, is dat aan een erfgenaam geweest? In dat geval is het een verdoken schenking, die gecompenseerd kan worden.
Toet-anch-Amon

lachertje
Topic Starter

#10 , 28 aug 2016 22:31

wanton

bedankt voor u bericht

huis is verkocht aan de jongste zoon,
en ja we gaan verder en houden u op de hoogte
en zal zeker nog wel eens beroep op jullie moeten doen

maar wil al de mensen danken die aan dit forum mee werken
zonder dit forum had ik niet gestaan waar ik nu sta

mijn dank vooral aan Asperger en Wanton en al de andere mensen die
proberen om mij op weg te helpen en iets te verduidelijken

lachertje
Topic Starter

#11 , 06 okt 2016 12:51

eindelijk eens goed nieuws, wij hebben een brief terug gevonden van het registratie kantoor, waar men in bevestigd dat er een boete is opgelegd is geweest van 36.000€
en dit gericht aan de notaris.

denk dat wij nu een goed middel hebben om te staven dat er verdoken schenkingen zijn gebeurd

groetjes en ik hou jullie op de hoogte

asperger

#12 , 06 okt 2016 12:56

Bewijst dat verkoopprijs te laag was en er dus een verdoken schenking is gebeurd ten belope van het verschil.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lachertje
Topic Starter

#13 , 06 okt 2016 13:00

bedankt asperger, volgende week vrijdag terug naar advocaat,

lachertje
Topic Starter

#14 , 07 okt 2016 12:17

sorry hoor heb een bijkomende vraag

er staat op het papier

er werd inderdaad een tekortschatting vastgesteld van 36.000€.

de vraag is nu is het 124.000€ plus die 36.000€ is te samen 160.0000€ dat het registratie kantoor denkt dat het waard is waard kon zijn?

of is dit minimale schatting?

of is dit het bedrag dat er als boete betaald is geweest?

huis is nooit geschat geweest ik kom via registratie kantoor uit op 160.000€ mijn landmeter zegt tussen de 200.000 en de 250.000€

asperger

#15 , 07 okt 2016 12:32

Het gaat over de waarde van het onroerend goed.
Ze doen dat door te vergelijken met andere verkopen in dezelfde buurt met ongeveer zelfde KI.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”