maar mjers, hoe kan poster nu bewijzen dat de hond die de ex heeft, dezelfde hond is die gekocht is met de bankkaart van poster? Poster heeft geen enkel bewijs, aankoopbewijs, chipnummer, paspoort. whatever, van de hond. Op een bankuitreksel staat dat niet allemaal. Ik vind de "regel" die ja daar aanhaalt op zijn minst merkwaardig. (Als die inderdaad bestaat, of is dit ooit in een verdedigingspleidooi geopperd...) Ik heb ooit kado's gehad/gegeven aan vrienden; kenissen waarmee ik nu geen relatie meer onderhoud (uit het oog, verhuisd,etc) ik ga die kado's allemaal niet terugeisen of teruggeven omdat we geen relatie meer onderhouden. Overigens wat is de wettelijke definitie van relatie? Wat moet je daarvoor doen? Ik heb vrienden waar ik eens per jaar een kaartje/mailtje naar stuur. Ik vind dat nog steeds een relatie, zelfs mensen waar ik behoorlijk slecht mee overeen kom, maar toch noodzakelijk mee moet communiceren en vergaderen, daar heb ik een relatie mee. Probeer dat wat je bedoeld, dus maar eens objectief te definieren....
eylis, ik deel uw mening over de hond... mijn vorige antwoorden eens lezen.
Ik reageerde enkel op 1 zin in uw uitspraak: "geschenken vraagt men niet terug"
Dit kan men wel degelijk... Maar dit is enkel ter info en staat volledig los van de vraag van TS
Deze "merkwaardige" regel bestaat wel degelijk. Net omdat hij zo merkwaardig is vond ik het de moeite om dit te delen.
"""
Herroeping schenking tussen (ex) geliefden. Heel wat schenkingen gebeuren in het kader van een liefdesrelatie. Wanneer de determinerende reden van de echtscheiding bestaat in de liefdesrelatie en tot behoud van de liefdesrelatie kan de schenking herroepen worden.
"""
zie eerdere rechtspraak:
"""""
Hof van beroep Gent 24 november 2005, rechtskundig weekblad 2007-2008, 241:
Van zodra de determinerende beweegreden om te schenken vervallen is, verdwijnt de oorzaken van de schenking waardoor de schenking op zichzelf verdwijnt. Door dit verval zal de schenking met terugwerkende kracht vervallen tot op het ogenblik waarop de gebeurtenis die de determinerende beweegreden van de schenking deed vervallen zich voordeed.
""""
Op basis van artikel 953 BW worden giften tijdens de relatie gegeven met de voorwaarde dat de relatie blijft bestaan. Bij het beëindigen van de relatie is de voorwaarde dus geschonden en kan de gift dus herroepen worden.
Toegegeven, dit is geen leidraad die iedere rechter gebruikt aangezien ze enige fantasie van de wet vereist. Maar ik ken uitspraken (los van de rechtspraak hierboven) waarin een man erin is geslaagd zijn peperdure auto terug te vorden van zijn ex. Ook al kon zij zwart op wit bewijzen dat dit een gift was.
"""
Art. 953. Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is, wegens ondankbaarheid en wegens geboorte van kinderen.
"""
P.S. De voorbeelden die u aanhaalt kunt u uiteraard niet herroepen. Deze voorbeelden gaan naar mijn mening voorbij de billijkheid van de situatie. Men gaat geen trui teruggeisen wat men ooit eens heeft gegeven...
Heel anders wordt het wanneer we over veel geld praten of over zaken met enige emotionele waarde.