erfenis en verdacht overlijden

yourie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis en verdacht overlijden

#1 , 01 sep 2016 05:34

Beste,
Even de situatie schetsen.
Een koppel maakt samen hun testament op.
Vrouw komt te sterven.
Man blijft achter maar heeft te kampen met gezondheidsproblemen.
Een vreemde vrouw komt in zijn leven.
Ze slaagt erin om zijn fortuin (+/- 2 milj € !!!) naar haar toe te schuiven.
Ze houd alle familieleden ver weg van de man.
Man heeft nog weinig lucide momenten.
Man komt te overlijden nog geen jaar na het overlijden van zijn vrouw.
1 maand voor het overlijden van de man wordt notarieel het bestaande testament bij andere notaris aangepast.
Overlijden is verdacht want man was niet terminaal.
Wie kan mij raad geven in deze. Mijn moeder is de zus van de overleden vrouw maar heeft geen middelen om juridische stappen te ondernemen.
Dank voor uw feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 sep 2016 07:06

Bent u al naar de politie gegaan met deze informatie?

Sirkii

#3 , 01 sep 2016 08:27

Als de arts die de dood vaststelde niets verdachts vaststelde dan zal de politie hoogstwaarschijnlijk de klacht seponeren.

Dat die nieuwe vrouw het fortuin ontfutseld heeft is zonneklaar doch er is een rechtsgeldig bij een notaris opgesteld testament en de man was handelingsbekwaam (want niet onder bewindvoering geplaatst). Broers en zussen zijn immers geen voorbehouden erfgenamen. Op de rechtbank aantonen dat de man eigenlijk wilsonbekwaam was zal zowat onmogelijk zijn en al zeker als z'n verzorgenden geen verklaringen in die zin zouden willen afleggen. Zo'n verklaring impliceert eveneens dat de notaris en de getuigen beroepsmatig in de fout gegaan zijn.

Mocht de vrouw arts of verpleegster zijn dan zou je misschien het testament kunnen betwisten omdat artsen en verpleegsters geen erfenissen Mogen aanvaarden van hun patienten. 't Is dan natuurlijk de vraag of de verhouding beroepsmatig dan wel een man-vrouw relatie was.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2016 17:49

Politie seponeert geen klachten.
Aangifte kan steeds gedaan worden en parket zal verder beslissen wat er moet gebeuren.
Waren personen misschien gehuwd ondertussen?
Is betrokkene begraven dan kan er nog een exhumatie en obductie gebeuren.
Hoelang geleden overleden?

wanton

#5 , 05 sep 2016 18:05

Mijn moeder is de zus van de overleden vrouw

In principe erft uw moeder niet van die man. Hij kan bovendien zijn testament zo vaak aanpassen en wijzigen als hij wil. Als die man geen kinderen heeft, geeft hij zijn geld aan eender wie. Het enige waar jullie kunnen op hopen is dat er iets gedaan wordt aan dat 'verdacht' overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”