verkoop bijzonder legaat

davidvg
Topic Starter

verkoop bijzonder legaat

#1 , 26 dec 2007 10:29

In 2003 overleed mijn grootmoeder, hierdoor verkreeg ik (als plaatsvervanger van mijn overleden vader) de onverdeelde helft in naakte eigendom van een opbrengsthuis; het vruchtgebruik kwam mijn grootvader toe.

In juli van dit jaar overleed mijn grootvader; in zijn testament heeft hij zijn dochter (mijn tante) aangesteld als algemeen legataris, onder voorwaarde van een bijzonder legaat toekomend aan mij: het bovenvermelde opbrengsthuis.

De huuropbrengsten sinds juli heb ik iedere maand ontvangen via het immobiliënkantoor die het beheerde (na voorlegging van de akte van bekendheid).
Op dit ogenblik is er een verkoopovereenkomst getekend voor het pand, en de effectieve verkoop vindt plaats over vijf dagen.

Vorige week echter is de algemeen legataris (mijn tante) eveneens komen te overlijden. Nu zegt de notaris (belast met de verkoop) dat op de verkoop de erfgenamen van mijn tante (haar echtgenoot en haar vier kinderen) eveneens dienen te tekenen, om het legaat af te staan.

Een beetje graafwerk leert mij het volgende:

"wanneer de legataris onder bijzondere titel tevens wettelijk erfgenaam is dan bestaat er een uitzondering op de verplichting tot het vragen van afgifte"

Lijkt mij ook logisch want: "Om een legaat te verkrijgen moet de legataris afgifte vragen. Dit is enkel anders indien er een algemeen legataris is en er naast hem geen reservatairen aanwezig zijn. Als er wel reservatairen zijn dan moet de algemeen legataris aan hen afgifte van het legaat vragen."----Ik ben zelf reservatair (wettelijke erfgenaam ingevolge plaatsvervanging van mijn overleden vader); het kan toch moeilijk dat de algemeen legataris (de echtgenoot en de vier kinderen van mijn overleden tante) aan MIJ (in de hoedingheid van reservatair) afgifte van het legaat moet vragen, om vervolgens datzelde legaat aan mij (in de hoedigheid van bijzondere legataris) af te staan?

Deze informatie in acht nemend lijkt het mij dat de notaris de verkoopakte foutief heeft opgesteld, en dat er helemaal geen afgifte van het legaat dient te gebeuren om de verkoop laten door te gaan.

Of zit ik er compleet naast met deze redenering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 26 dec 2007 16:58

Een volledig antwoord kan ik u niet geven; enkel de volgende bedenkingen:

* U bent door het overlijden van uw grootvader toch al volle eigenaar geworden van een deel van dat opbrengsthuis? eventueel was het een eigen goed van uw grootmoeder; vermits U spreekt van uw tante en uw overleden vader == > U bent nu volle eigenaar van de 1/2 van dat huis).

* wie bezat de andere 1/2 blote eigendom van het huis? Blijkbaar nog uw grootvader: hoe zou hij het anders als bijzonder legaat kunnen weggeven?
Zou het niet kunnen dat uw tante een LAST opgelegd kreeg en dat ze HAAR 1/2 aan U moet afstaan?

* het verwondert mij dat U het niet heeft over inkorting. Als uw tante aangesteld is als algemeen legataris, mag U dan wel reservatair zijn: toch krijgt U niets uit de erfenis in uw hoedanigheid van erfgenaam. Daarvoor moet U eerst de inkorting vragen van het testament: blijkbaar mocht opa maar beschikken over 1/3 van zijn erfenis.

Graag meer info dus.

davidvg
Topic Starter

#3 , 26 dec 2007 21:17

idd, 1/2 was reeds van mij in naakte eigendom na het overlijden van mijn grootmoeder, de andere helft van mijn grootvader, samen met het vruchtgebruik.
Inkorting hoef ik niet, de waarde van het opbrengsthuis is, volgens de aangifte van de nalatenschap, 1/3 van het totaal van het actief, mijn reservatair gedeelte. ik weet dat dit losstaat van het bijzonder legaat, maar ik ben geen geldwolf die het onderste uit de kan wil halen, en daadoor familievetes te starten.
Bottom line: 1/2 is reeds van mij, en de overige 1/2 komt mij toe krachtens een bijzonder legaat (waarvoor er dus volgens de notaris een afgifte dient te gebeuren van de algemeen legataris).
Vreemde constructie van de nalatenschap; de logica ontgaat mij een beetje...

Reclame

wolf2

#4 , 27 dec 2007 11:27

David, U bent geen erfgenaam. U bent immers volledig onterfd... (in het Wetboek Successierechten: "een uitgesloten erfgenaam").

Aangezien uw tante algemeen legataris is, zijn alle reservatairen onterfd (tenzij ze de inkorting vragen).

U bekomt dus alleen maar iets in uw hoedanigheid van bijzonder legataris. En die moeten de afgifte vragen; akkoord dus met de notaris.

Als bijzonder legataris moet U geen aangifte in de nalatenschap indienen (U mag er zelfs nog geen indienen), maar U moet wel successierechten betalen op uw bijzonder legaat, te berekenen volgens de waarde die in de aangifte geschat moet worden door ... de algemeen legataris. En aangezien ze 'alles' in dat huis moet afgeven, heeft ze er in principe geen enkel belang bij om laag te schatten. Als ze U wil pesten, schat ze méér dan hoog.

davidvg
Topic Starter

#5 , 27 dec 2007 12:43

Tnx!

j.demoor

#6 , 27 dec 2007 14:39

Ik ga ervan uit dat het opbrengsthuis behoorde tot het ‘gemeenschappelijk vermogen’ van uw grootouders.

Bij grootmoeders overlijden behield grootvader zijn helft van het opbrengsthuis in volle eigendom.Grootvader erfde het vruchtgebruik van grootmoeders helft en haar kind,uw vader of diens plaatsvervuller,erfde de blote eigendom ervan.

Uit ‘verkreeg ik (als plaatsvervanger van mijn overleden vader) de onverdeelde helft in naakte eigendom van een opbrengsthuis’ leid ik af dat uw grootvaders dochter,niet uw grootmoeders kind was.

Bij grootvaders overlijden wordt u krachtens de wet volle eigenaar van de helft die u voorheen in blote eigendom bezat.

‘Krachtens grootvaders testament wordt diens dochter aangesteld als algemeen legataris, onder voorwaarde van een bijzonder legaat toekomend aan mij: het bovenvermelde opbrengsthuis.’

Ik leid daaruit af dat uw vader niet uw grootvaders kind was,zodat uw vader geen recht had op een voorbehouden deel van grootvaders nalatenschap.

“Art.1014...Nochtans kan de bijzondere legataris geen bezit nemen van de vermaakte zaak, noch aanspraak maken op de vruchten of interesten daarvan, dan van de dag waarop hij de vordering tot afgifte heeft gedaan, overeenkomstig de in artikel 1011 bepaalde volgorde, of van de dag waarop de afgifte hem vrijwillig is toegestaan.Art.1015.De interesten of vruchten van de vermaakte zaak lopen ten voordele van de legataris, te rekenen van de dag van het overlijden, en zonder dat hij een rechtsvordering heeft ingesteld :1° Wanneer de erflater zijn wil daartoe in het testament uitdrukkelijk heeft te kennen gegeven...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij het overlijden van grootvaders dochter treden haar kinderen in haar rechten en verplichtingen,ook wat betreft de gerechtelijke of vrijwillige afgifte van het bijzonder legaat.De verkoop door u van het opbrengsthuis vereist zulke voorafgaande afgifte van grootvaders helft.

Op welke wet of vonnis steunt : "wanneer de legataris onder bijzondere titel tevens wettelijk erfgenaam is dan bestaat er een uitzondering op de verplichting tot het vragen van afgifte" ?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”