In 2003 overleed mijn grootmoeder, hierdoor verkreeg ik (als plaatsvervanger van mijn overleden vader) de onverdeelde helft in naakte eigendom van een opbrengsthuis; het vruchtgebruik kwam mijn grootvader toe.
In juli van dit jaar overleed mijn grootvader; in zijn testament heeft hij zijn dochter (mijn tante) aangesteld als algemeen legataris, onder voorwaarde van een bijzonder legaat toekomend aan mij: het bovenvermelde opbrengsthuis.
De huuropbrengsten sinds juli heb ik iedere maand ontvangen via het immobiliënkantoor die het beheerde (na voorlegging van de akte van bekendheid).
Op dit ogenblik is er een verkoopovereenkomst getekend voor het pand, en de effectieve verkoop vindt plaats over vijf dagen.
Vorige week echter is de algemeen legataris (mijn tante) eveneens komen te overlijden. Nu zegt de notaris (belast met de verkoop) dat op de verkoop de erfgenamen van mijn tante (haar echtgenoot en haar vier kinderen) eveneens dienen te tekenen, om het legaat af te staan.
Een beetje graafwerk leert mij het volgende:
"wanneer de legataris onder bijzondere titel tevens wettelijk erfgenaam is dan bestaat er een uitzondering op de verplichting tot het vragen van afgifte"
Lijkt mij ook logisch want: "Om een legaat te verkrijgen moet de legataris afgifte vragen. Dit is enkel anders indien er een algemeen legataris is en er naast hem geen reservatairen aanwezig zijn. Als er wel reservatairen zijn dan moet de algemeen legataris aan hen afgifte van het legaat vragen."----Ik ben zelf reservatair (wettelijke erfgenaam ingevolge plaatsvervanging van mijn overleden vader); het kan toch moeilijk dat de algemeen legataris (de echtgenoot en de vier kinderen van mijn overleden tante) aan MIJ (in de hoedingheid van reservatair) afgifte van het legaat moet vragen, om vervolgens datzelde legaat aan mij (in de hoedigheid van bijzondere legataris) af te staan?
Deze informatie in acht nemend lijkt het mij dat de notaris de verkoopakte foutief heeft opgesteld, en dat er helemaal geen afgifte van het legaat dient te gebeuren om de verkoop laten door te gaan.
Of zit ik er compleet naast met deze redenering?