erfenis

warkopke
Topic Starter

erfenis

#1 , 01 okt 2016 12:12

Hallo mijn vraag,

mijn vader heeft bewindvoering over grootmoeder haar bezittingen welke hij misbruikt langs alle kanten sinds hij haar heeft gedropt in een home om er van af te zijn.ze heeft niks of nul rechten nog en mag achter niks vragen of hij word razend.

Nu,mijn vader heeft kanker en het gaat er niet goed mee,wat heeft hij nu gedaan..hij heeft een appartement gekocht van wrslk mijn grootmoeder haar geld zonder medeweten, op zijn naam en heeft het vruchtgebruik op zijn vriendin haar naam gezet. een vriendin die destijds mn grootmoeder buiten gezet heeft en van dag 1 achter het geld van mijn bomma zit.

ik weet dat hij ooit ons bomma een papier heeft laten tekenen omdat er zogezegd "teveel geld " op haar rekeningen stond en dat het beter was om geld naar zijn rekening te overhevelen.toen is er iemand van de bank bij mijn grootmoeder geweest die hij kende die dit in orde heeft gebracht.

mijn vraag is, is dit allemaal wettellijk?

kan hier nog iets aan gedaan worden na zijn overlijden indien blijkt dat hij met onrechtmatig geld dit apartement gekocht heeft?

onze vrees is dus ook, stel hij overlijd en mijn grootmoeder die in redellijke gezondheid is leeft nog vele jaren ,hoe gaat dan het home en andere rekeningen betaald worden als die vriendin van hem vruchtgebruik heeft van het enige kapitaal dat mijn grootmoeder nog heeft..

welke stappen kan ik het best ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2016 12:27

1.Wat bedoel je met bewindvoering?
Werd grootmoeder door vrederechter onder voogdij gesteld?

2. "ik weet dat hij ooit ons bomma een papier heeft laten tekenen omdat er zogezegd "teveel geld " op haar rekeningen stond en dat het beter was om geld naar zijn rekening te overhevelen.toen is er iemand van de bank bij mijn grootmoeder geweest die hij kende die dit in orde heeft gebracht."
Hietuit leid ik af dat grootmoeder toen nog officieel handelingsbekwaam was. Blijkbaar was dat een schenking van grootmoeder aan je vader.
Dat is niet verboden.

3. Aangezien uw grootmoeder en uw vader nog leven, alsook het feit dat u geen rechtstreekse erfgenaam bent van uw grootmoeder, kunt u hier niets aan doen.

4. Wanneer uw vader overlijdt én u kunt aantonen dat hij meer dan het beschikbaar gedeelte heeft weggeschonken (indien u enig kind bent mag hij de helft wegschenken) én u kunt dat bewijzen, eerst dan kun je uw rechten uitoefenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

warkopke
Topic Starter

#3 , 04 okt 2016 16:11

ik denk dat hij enkel volmacht heeft van de rekeningen en dat dit niet via de vrederechter is gegaan.
wat bedoeld u met beshikbare gedeelte,is dat zijn beschikbare gedeelte dan? wij zijn met 2, ik en mn zus...

indien hij gewoon geld gepakt heeft van grootmoeder haar rekeningen zonder medeweten en daar een apartement mee gekocht op zijn naam is dit wettellijk dan?als dit achteraf blijkt kan dit dan truggevorderd worden door mn grootmoeder?

ik weet zeker dat mn bomma nooit iets geschonken heeft "officieel"..moeten hier dan geen documenten voor opgemaakt worden als het een officiele schenking is?

hij heeft dit dus eigenllijk gedaan omdat hij niet aan alles kan ,mijn grootmoeder weet dat hij achter het geld zit en zn vriendin ook.hij heeft haar echt gedumpt in home met de hoop dat ze het niet zo lang meer zou trekken.maar nu blijkt dat hij wrslk eerst zal sterven, probeerd hij nog snel iets te kopen om die vriendin veilig te stellen... maar niet met zijn geld en zonder medeweten van mn grootmoeder.hij heeft dus wel laten opmaken dat als hij sterft dit apartement op mijn en zus haar naam komt en dat vriendin vruchtgebruik heeft...maar zolang mijn grootmoeder leeft heeft hij dit helemaal niet te doen en doet hij dit enkel om ons achteruit te kunnen schuiven omdat we het altijd hebben opgenomen voor grootmoeder.

Reclame

asperger

#4 , 04 okt 2016 16:34

Zonder dat we weten wat de inhoud was van het papier dat uw bomma heeft getekend is het moeilijk hierover een standpunt in te nemen.
Indien uw vader twee kinderen heeft dan kan hij met één derde van zijn (eigen) nalatenschap doen wat hij wil.
Een derde dus van alles wat hij bezit kan hij aan eender wie doen toekomen, hetzij door testament, hetzij bij leven als schenking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy

#5 , 04 okt 2016 16:53

De bewindvoerder brengt verslag uit bij de vrederechter . Mijn gevoel zegt dat het hier om een bewindvoerder gaat die zichzelf heeft aangesteld en niet door vrederechter .

warkopke
Topic Starter

#6 , 04 okt 2016 17:49

ok, het zit dus ook zo ...toen mijn grootvader gestorven is had hij gezorgd voor 2 bedragen , 1 voor zus en 1 voor mij..dit bedrag zou na 10 jaar vrijkomen...(hebben we nooit gekregen)nu ,het geld dat hij op zijn rekening overgeheveld heeft was dit geld wrslk ( met exuus tegen grootmoeder dat er teveel geld op haar rekening zou staan) maar nu met dit geld koopt hij een apartement( en /of geld van grootmoeder waar hij nog aankan)en gaat hij het vruchtgebruik aan vriendin geven.stel dat hij dus in totaal 150.000 euro had maar hij geeft dit hele bedrag of terwaarde van dit bedrag als woning in vruchtgebruik , mag dit dan?...zal vraag ook anders stellen..mag hij dus van al zijn geld nu nog snel een apartement kopen en in vruchtgebruik geven? en daarmee mij en zus op wachtlijst zetten voor 30 jaar...voor ons eigen geld dat we al lang moesten gehad hebben.

warkopke
Topic Starter

#7 , 04 okt 2016 17:54

en ja ik veronderstel dat hij zichzelf heeft aangesteld.mijn grootmoeder roept al maanden dat ze een notaris wel spreken.maar iemand durft tegen hem in te gaan..

willyboy

#8 , 04 okt 2016 18:07

Het word hoogtijd (zelfs te laat) om echte stappen te ondernemen bij de vrederechter .

asperger

#9 , 04 okt 2016 18:56

Is hij wettelijk samenwonend met zijn vriendin?
Indien het geval verkrijgt de vriendin wettelijk levenslang vruchtgebruik van de gezinswoning.

Zal moeilijk zijn om de acties die uw vader nu al ondernomen heeft te corrigeren.
Hoe gaat u aantonen dat het geld zonder toestemming van grootmoeder naar zijn rekening werd overgeschreven?
Blijkbaar heeft grootmoeder iets ondertekend.

Enkel wanneer uw vader overlijdt en -aantoonbaar!- minder dan het beschikbaar deel van zijn bezit aan u overlaat is er actie mogelijk.

warkopke
Topic Starter

#10 , 04 okt 2016 21:09

ze zijn samenwonend maar zij heeft weduwepensioen van hare vorige man en hij militair pensioen...ze wonen dus samen maar ze trekken alletwee hun pensioen nog,dus ze hebben 1 of andere speciale regeling want anders zou zij geen weduwepensioen meer trekken...maar ze wonen in een huurhuis nog...apartement is pas gekocht en zou pas midden volgend jaar klaar zijn...als u zegt minder dan het beschikbaar deel,dan mag ons beschikbaar deel dus ook in dat vruchtgebruik zitten?

asperger

#11 , 04 okt 2016 21:19

Als ze wettelijk samenwonend zijn in dat appartement dan krijgt ze levenslang vruchtgebruik.
Dat is de wetgeving die dat zo bepaalt. Uw vader moet daar zelfs niets voor doen.
Staat volledig los van het beschikbare deel.

Hun pensioenen spelen hierin niet mee.
Weduwenpensioen vervalt enkel bij huwen.

wanton

#12 , 04 okt 2016 22:57

Een volmacht op een bankrekening is geen alibi om zichzelf te verrijken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

warkopke
Topic Starter

#13 , 05 okt 2016 11:33

#12 , 12 uur 21 minuten geleden (04 Okt 2016 22:57)

Een volmacht op een bankrekening is geen alibi om zichzelf te verrijken.

het is dat wat ik ook dacht, met het geld dat zogezegd van ons was komt hij er niet mee , dus als ik later kan bewijzen dat hij ook geld van grootmoeder heeft gepakt...dan is dit toch misbruik..ik denk dat dit ook met de rekeningen te bewijzen zal zijn..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”