erfenis weigering voor dood erfgever

willyboy
Topic Starter

erfenis weigering voor dood erfgever

#1 , 01 okt 2016 16:41

Een kennis van mij leeft in onvrede met ouders . Hij wil deze ouders pijn doen door erfenis weigering . Kan hij dit op papier laten zetten door notaris alvorens zijn ouders dood zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2016 16:44

Neen. De ouders moeten eerst overleden zijn.
Een erfenis weigeren doet geen pijn.
Dan erven gewoon de volgenden in de lijn van erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 02 okt 2016 12:06

Weet dat hij wel verplicht kan worden de begrafenis te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

willyboy
Topic Starter

#4 , 02 okt 2016 14:21

Ook al is er een positief saldo in de erfenis ?

asperger
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2016 14:27

Ook al is er een positief saldo in de erfenis ?
Ja!
Een verwerpende erfgenaam kan toch verplicht worden tot het betalen van de begrafeniskosten, zelfs tot het definitief dragen van de begrafeniskosten. Zo oordeelde de rechtbank van eerste aanleg van Turnhout bij vonnis van 12 april 1983.
De rechter kan oordelen dat kinderen/erfgenamen op basis van onderhoudsplicht, gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten, ook al verwerpt men de nalatenschap, op basis van het onderhoudsplicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis

#6 , 02 okt 2016 17:50

Even een kanttekening: N'beetje een rare vorm van onvrede toch? Ouders pijn willen doen door vooraf de erfenis te willen weigeren. Het omgekeerde lijkt me eerder pijnlijk te zijn voor de ouders door hen te melden: "en als jullie die pijp aan Maarten geven, ga ik de bloemetjes buitenzetten met jullie centen. "Gevolg is dan misschien dat de ouders het uiterste best gaan doen om het geld zelf op te maken en dan komt je kennis vanzelf waar ie wil zijn: dat er géén erfenis meer is te erven.

willyboy
Topic Starter

#7 , 03 okt 2016 08:35

Ze kunnen ook het geld verbranden . Misschien niet wettelijk ...want het is staatseigendom .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”