nalatenschap inboedel

chira
Topic Starter

nalatenschap inboedel

#1 , 02 okt 2016 09:40

Ik heb 2 kinderen waarvan nog 1 thuiswonend. Geen echtgenoot.
Wat gebeurt er met mijn inboedel als ik overlijdt.
Ik had graag gezien dat mijn nog thuiswonende zoon kon beschikken over de inboedel voor zichzelf dan te installeren.
Hoe doe ik dat het best zonder dat hij daarvoor veel erfenisbelasting moet betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2016 10:04

Inboedel is gewoonlijk niet veel meer waard. Hiervoor wordt hooguit een waarde van 2 à 3000 € aangegeven (meestal minder). Dus de successierechten hierop zijn zeer laag.

willyboy

#3 , 02 okt 2016 11:48

Als je niet moet betalen om inboedel weg te halen mag je van geluk spreken . Zelf doen ? Een container van 30 m3 meter kost 850 euro .

Reclame

Franciscus

#4 , 02 okt 2016 23:47

OCMW's kan ook of kringloopwinkel.
In grote steden is OCMW zelf gratis. Laatste maanden tweemaal laten leegmaken door OCMW
Kringloopwinkels hangt er mogelijk van af. Dat weet ik woensdag te vertellen.

willyboy

#5 , 03 okt 2016 08:31

ocmw en kringloop komen enkel spullen opladen die nog geld opbrengen . De rest laten ze staan . Kringloop wil ook geen enkel stuk over een drempel heffen . Alles moet buiten klaar staan voor op te laden . Dit buiten aan de deur . Een degelijke leegmaak kun je van beiden niet verwachten .

mava105

#6 , 03 okt 2016 09:13

In Leuven komen ze het wel binnen opladen, doch enkel maar gelijkvloers

eylis

#7 , 03 okt 2016 09:34

Vraag van poster is NIET hoe ze bij overlijden van haar inboedel af kan geraken, maar of haar zoon die kan houden na haar overlijden. Inderdaad dat kan. Een inboedel geef je in (zoals Mava aangeeft) voor zo'n 2000 euro. De erfbelasting is dat uiteraard miniem. En nog altijd véél minder dan dat je zoon een nieuwe inboedel moet aanschaffen. Bovendien, als je zoon nog gedomicilieerd is op jouw adres is de inboedel in feite van beiden samen. En dan kan je echt een minimale som opgeven voor de waarde.

chira
Topic Starter

#8 , 06 okt 2016 10:21

Zoon blijft op mijn domicile.
Maar is het dan niet beter dat ik nieuwe aankopen rechtstreeks op zijn naam aankoop? Dan zijn ze toch van zeker hem en moet hij dan toch geen erfbelasting erop betalen?

mava105

#9 , 06 okt 2016 11:28

Hoe oud is die zoon? Het heeft immers geen zin om facturen 30 jaar of langer bij te houden voor een inboedel die op zich dan niets meer waard is, en waarvoor de erfbelasting omzeggens nul is..

chira
Topic Starter

#10 , 07 okt 2016 07:01

Ik ben 59 en ziek en wens het nodige voor te bereiden, mijn zoon is bijna 18 jaar.
we hebben het niet breed en ik wil hem behoeden voor grote kosten

ChristophePaus

#11 , 07 okt 2016 07:16

Fakturen bijhouden kost niets en kan in de toekomst misschien nuttig zijn.
Ik zou het doen! Misschien zijn de nog te verwerven goederen die op naam van de zoon gekocht worden waardevol. In voorkomend geval kan het bijhouden van aankoopbewijzen wel degelijk zijn nut bewijzen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”