Aanspraak op erfenis niet-wettelijk samenwonenden

CVBR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanspraak op erfenis niet-wettelijk samenwonenden

#1 , 05 okt 2016 11:55

Hallo,

Ik heb volgende vraag:
Situatie: ik woon samen met mijn partner, echter (nog) geen huwelijk/samenwoningscontract. Het huis is van mijn partner en haar kinderen. M.a.w.ik heb momenteel geen enkel erfenisrecht.
Mijn ouders zijn overleden en ik heb nog broers, die normaal erfgenamen zouden zijn bij mijn overlijden van mijn bezittingen.
Vraag in deze situatie: veronderstel ik kom plots te overlijden. Kunnen mijn erfgenamen dan aanspraak maken op materiële goederen die momenteel aanwezig zijn in mijn partner haar huis, maar waarvan geen factuur is wie wat gekocht heeft. Kan ik een wilsbeschikking laten opstellen door een notaris waarbij ik verklaar dat -bij mijn overlijden- alle aanwezige goederen toebehoren aan mijn partner?
Ik weet wel dat een samenwoningscontract de oplossing zal zijn, maar mijn vraag is wat de situatie kan zijn indien ik nu plots kwam te overlijden en hoe dit te vermijden. Ik las over een stabiliserend testament?
Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 okt 2016 14:07

Zolang jij geen eigen kinderen hebt, kan jij via testament uw goederen - in detail of in totaliteit- overmaken aan wie jij wil. Dus ook aan uw partner. Je moet zelfs niet naar de notaris. Schrijf dat op een blad papier, dateer dat en onderteken het.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”