erfenis groottante - Fout in testament

mvda1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis groottante - Fout in testament

#1 , 07 okt 2016 15:24

Een alleenstaande groottante stierf enige tijd geleden. Erfgenamen zijn: 1 broer, 1 zus, de kinderen (3+2) van 2 overleden zussen.
In haar testament schrijft ze dat ze 1 huis geschonken heeft (t.w.v. 75.000€) aan 1 zus en 1 huis (identieke waarde) aan 1 overleden broer (met 2 kinderen). Geweten is dat zij eigenlijk het geld aan de broer en zus gegeven heeft (geen schenking) die daarmee deze 2 huizen kochten. Zij beweert in haar testament eenzelfde som (75.000€) aan 1 broer en de 3 kinderen van de andere overleden zus gegeven te hebben. Dit alles gebeurde meer dan 3 jaar voor overlijden.

1. De ene broer en de 3 kinderen van de overleden zus kregen slechts 50.000€ ondanks bewering in testament. Kunnen zij het bedrag uit het testament (75.000€) betwisten?
2. De eigenaars van de geschonken huizen hebben boetes gekregen van de registratie wegens onderschatting van de verkoopprijs- de benadeelde erfgenamen hebben hier geen bewijzen van maar weten dit heel zeker. Hoe kunnen zij alsnog hun nadeel bewijzen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 07 okt 2016 15:55

Aangezien het een erfenis in de zijlijn betreft is er geen reservatair erfdeel.
De erflater kan bijgevolg vrijelijk in het testament bepalen aan wie de bezittingen die aanwezig zijn op het ogenblik van overlijden toekomen. Bij leven kan diezelfde persoon schenken aan wie hij wil zonder dat iemand moet "gecompenseerd" worden.

Bijgevolg is wat er geschonken is in het verleden totaal irrelevant!

TS schrijft: "Geweten is dat zij eigenlijk het geld aan de broer en zus gegeven heeft (geen schenking) die daarmee deze 2 huizen kochten."
Dus schenking van sommen geld!

TS schrijft ook: "De eigenaars van de geschonken huizen hebben boetes gekregen van de registratie wegens onderschatting van de verkoopprijs- de benadeelde erfgenamen hebben hier geen bewijzen van maar weten dit heel zeker."
Dit heeft duidelijk niets met de schenkingen of de erfenis te maken aangezien er geen huizen werden geschonken, maar enkel geld. De schenking van een huis moet trouwens blijken uit een notariële akte en die zal er dus niet zijn

Bijgevolg zie ik in welke actie TS in gedachten heeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mvda1
Topic Starter

#3 , 07 okt 2016 16:25

OK - begrepen maar wat met verkeerdelijke opgave in testament van gekregen som 50.000€ ipv 75.000€.....

Reclame

asperger

#4 , 07 okt 2016 16:37

OK - begrepen maar wat met verkeerdelijke opgave in testament van gekregen som 50.000€ ipv 75.000€.....
Is irrelevant want kan geen effect hebben op de afwikkeling van de huidige erfenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#5 , 07 okt 2016 16:44

Zou wel effect kunnen hebben op de successierechten die op die sommen moeten betaald worden indien de schenking minder dan drie jaar voor het overlijden van de groottante, gebeurd is, en er geen schenkingsrecht betaald is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger

#6 , 07 okt 2016 16:59

Zou wel effect kunnen hebben op de successierechten die op die sommen moeten betaald worden indien de schenking minder dan drie jaar voor het overlijden van de groottante, gebeurd is, en er geen schenkingsrecht betaald is...
Niet hier want TS schrijft:
"Dit alles gebeurde meer dan 3 jaar voor overlijden."

Gebruiker21

#7 , 10 okt 2016 09:14

Inderdaad, daar had ik over gelezen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”