testament

21dr2
Topic Starter

testament

#1 , 01 jan 2008 22:55

Hallo :oops: :?
Ik zit met een vervelende vraag waar ik natuurlijk niet graag in het openbaar mee kom, maar het is het volgende.
Mijn dochter waar we al een tijdje mee in onmin leven, heeft mijn vader (dus haar grootvader) zo ver gekregen dat hij een testament heeft laten maken wat zij hem juist wijs gemaakt heeft weet ten wij natuurlijk niet maar ze had haar versproken dat het ergens lag en niet meer te vinden is, wij hadden dit ook niet gezien maar waarschijnlijk heeft hij deze dan terug weg gedaan of gescheurd wij weten het niet omdat hij al een tijdje dement en Parkinson heeft en hij nu alleen maar kan fluisteren als hij goed is anders ziet/hoort hij altijd dingen die er niet zijn.
Maar toen wanneer hij nog op zat had hij meerdere dagen waar hij nog redelijk bij zijn verstand was nu niet meer, toen zou hij dit geschreven hebben +/- 3 jaar geleden, wij waren natuurlijk erg geschrokken en dit heeft ons heel erg pijn gedaan, Want wij zorgen er zo lang voor en zij zouden dan met een groot stuk weglopen want ik ben zijn enige Dochter en heb twee kinderen, volgens wat wij (Ik en mijn Man) het goed verstaan hebben zou hij alles op haar naam geschreven hebben.
Wat kunnen wij nog doen of wat staat er ons te wachten, kunnen wij nog iets doen. Kunnen wij haar het huis ontzeggen (wij hebben haar vroeger een huis sleutel gegeven) hij is nu volledig dementerend enz. enz.
Mvg.
:cry: :oops: :x

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jan 2008 18:06

Beste,

U twijfelt eraan of het testament dat uw vader zou gemaakt hebben nog bestaat. Dat zal blijken als Uw vader overlijdt. Als er bij de notaris een testament is , zal die dat wel tonen. Als er geen testament bovenkomt , is er geen probleem: Uzelf erft alles en betaalt de nodige successierechten.
Als er een testament te voorschijn komt , dat hijzelf opgemaakt heeft , volgt er een hele procedure. Eerst moet de rechtbank vaststellen , dat het wel wettelijk en aanvaardbaar is. Dit betreft zowel de vorm van het testament als de inhoud. Vooreerst de vorm : is het geschreven door uw vader zelf en met de hand ; is het gedateerd ; was hij op dat ogenblik nog gezond en wel; was het getekend? Staan er verder geen onwettelijke zaken in. Geeft hij geen zaken weg die hij niet mag weggeven of niet (meer) heeft. Indien de rechtbank oordeelt dat het een onwettig testament is , bestaat het dus eigenlijk niet. Dan erft U ook alles.
Wordt het testament wel aanvaard , moet U uw rechten vrijwaren en klacht indienen. Want U heeft recht op uw voorbehouden deel , dwz. dat U steeds de helft van alles moet ontvangen. Die helft mag uw vader niet weggeven , zonder uw goedkeuring. Die andere helft mag hij inderdaad wel weggeven, ook aan uw dochter.
Neem , na het overlijden van uw vader , zeker contact op met een notaris.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 03 jan 2008 11:35

Bij het overlijden van uw vader geldt:
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat...Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan DAN de gift bij testament,INDIEN deze blijkt te bestaan,doen inkorten tot de helft.

‘waar hij nog redelijk bij zijn verstand was nu niet meer’ houdt in dat hij in aanmerking komt voor : “Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.488bis.B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats...§ 5. Het verzoek tot aanwijzing van een voorlopige bewindvoerder vermeldt, op straffe van nietigheid :
1. de dag, maand en het jaar;
2. de naam, de voornaam, het beroep en de woonplaats van de verzoeker, alsook de graad van verwantschap of de aard van de betrekkingen die er bestaan tussen de verzoeker en de te beschermen persoon;
3. het voorwerp van de vordering en in het kort de gronden ervan;
4. de naam, voornaam, de verblijf- of woonplaats van de te beschermen persoon en in voorkomend geval van zijn vader en/of zijn moeder, de echtgenoot, de wettelijk samenwonende of de persoon met wie de te beschermen persoon een feitelijk gezin vormt;
5. de aanwijzing van de rechter die ervan kennis moet nemen.
Het verzoekschrift moet worden ondertekend door de verzoeker of zijn advocaat en vergezeld zijn van een attest van verblijfplaats, of, bij ontstentenis, van woonplaats van de te beschermen persoon dat ten hoogste vijftien dagen oud is.
§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt...een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd...en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft.De verklaring vermeldt of...de te beschermen persoon nog kennis kan nemen van de rekenschap van het beheer.C. § 1. Bij gemotiveerde beschikking wijst de vrederechter een voorlopige bewindvoerder aan...Onverminderd...kiest de vrederechter bij voorkeur als voorlopige bewindvoerder desgevallend zijn vader en/of zijn moeder, de echtgenoot, de wettelijk samenwonende, de persoon met wie de te beschermen persoon een feitelijk gezin vormt, een lid van de naaste familie of in voorkomend geval, de vertrouwenspersoon van de te beschermen persoon.In voorkomend geval, houdt hij hierbij rekening met de suggesties die in het verzoekschrift worden vermeld.“(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

21dr2
Topic Starter

#4 , 03 jan 2008 16:40

Geachte heren;

Eerst vooral bedankt voor de grondige uitleg die julie biden mij heeft gegeven.
Bij deze wil ik jullie laten weten dat mijn vader nu is te komen overlijden, mijn dochter heeft zich gedragen wij hebben het nodige gedaan voor de begrafenis, maar je weet maar nooit wat er echt in haar hoofd omgaat.
Nu wou ik graag weten, moet ik naar de notaris, is dit nodig of gewenst, gaat dit niet vanzelfsprekend?
Ik heb dit nog nooit gedaan en ik heb geen weet dat je daar voor de Notaris nodig hebt omdat ik enige dochter ben en er anders geen erfgenamen zijn zoals broers zusters, nonkels, tantes enz.( uitstervend famielie tak) ik ben de enige erfgenaam juist heb ik een dochter en een zoon.
Momenteel heb ik nog niets in handen ik heb reeds de bank instellingen verwittigd ( ik moet wel zeggen dat ik de volmachten had gekregen) maar ik moet nu wel overal wel een overlijdens ackte voorleggen die ik nu natuurlijk niet kan voorleggen met deze dagen zijn er veel instellingen/bureau's gesloten om mijn documenten te krijgen.
Maar zoals reeds eerder vermeld kan mijn dochter met het testament dat zij mijn vader laten schrijven heeft bij de notaris brengen en dan is dit heel erg voor ons omdat dit volgens ons niet kan dit is niet gehoord om zo te handelen zoals mijn dochter gedaan heeft, wie zou dit wel aanvaarden!?
ik weet wel dat ze maar de helft kan krijgen en dan nog dan moet mijn zoon ook evenredig krijgen dus elk één vierde en ik en mijn man de helft.
Maar om wettelijk te zijn moeten daar geen getuigen bij zijn (hantekeningen) hij zou dit wel eigenhandig geschreven hebben maar wat er zoal op stond weten we niet dat heeft mijn dochter in haar franse kolaire niet bij gezegd, er zou in geschreven staan dat ze het al zou krijgen, meer weet ik niet. anders geeft hij geen testament geschreven zegt hij maar wat hij met die testament gedaan heeft daar weet hij niets meer van, dus wat ik er moet van geloven weet ik niet .
Kunnen jullie mij raad geven aub. :oops: :?

wanton

#5 , 03 jan 2008 20:52

Beste mevrouw,
vooreerst mijn deelneming bij het overlijden van uw vader.
Veel instellingen vragen idd een overlijdensakte , ook de bank. Dit zijn dokumenten die U door het gemeentehuis worden overhandigd , gewoonlijk via de begrafenisondernemer. Die komen dus wel.
Voor de afhandeling van de nalatenschap , is U niet verplicht de hulp in te roepen van een notaris , maar ik zou het in dit geval wel aanraden.
Komt er een testament boven , MOET een notaris worden aangesteld.
De procedure heb ik in mijn vorig bericht uitgelegd. Ik begrijp dat U hiermee niet gelukkig bent , maar als het testament wordt goedgekeurd kan U hiertegen weinig doen ,, of U zou kunnen bewijzen dat uw vader op het moment dat hij het testament schreef , niet meer 'helder van geest' was.
U schrijft evenwel een fout : uw zoon zal niks krijgen. Indien die niet op het testament vermeld staat , erft die niks van zijn grootvader. Bij bevestiging , erft U de helft en uw dochter de andere helft. Spijtig , maar zo is het.
U kan dit zelf een beetje verbeteren , namelijk door ook een testament te maken , waarbij U uw zoon eens zo veel laat krijgen als uw dochter . Dat kan!
Ik zou heel de affaire eens bespreken met een notaris.
Ik wens U nog veel sterkte.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

21dr2
Topic Starter

#6 , 04 jan 2008 18:50

Heel erg bedankt voor uw uitleg hoor!
Zo weet ik wat mij te doen staat, maar ik denk niet dat ze nog een testament heeft omdat ze die waarschijnlijk wel zal zoeken hebben en daar zal dan de frustraties geweest zijn waarom ze door het lint is gegaan, ze zag ook wel dat mijn vader stilletjes aan het uitgaan was, en dat ze daar niets meer uitkreeg die ze graag had willen horen, denk ik, en daarom heeft ze waarschijnlijk zo uitgevlogen? Omdat ze geen testament meer heeft anders zou ze volgens mij zwijgen, denkt u ook niet?
Nu is ze erg vriendelijk zelfs de schoonzoon ook anders keek hij altijd de andere richting uit, en volgens ons is hij de reden dat het zo slecht gaat hij is een Franstalige die zich niet wil integreren, wij hebben dit wel eens op een zachte manier laten blijken maar ja hé! Hij is hyperactief daarmee wil dit niet zeggen dat het een werker is in tegendeel zelfs van het minste dat er verkeerd loopt is het alarm vloeken en tieren en met alles smijten zelfs de auto moet er dan aan geloven hij zit (tenminste zijn ouders, broer, zusters enz.) in een soort sekte en we denken dat hij mijn dochter altijd maar zit op te stoken, nu is hij ineens terug zeer vriendelijk nu kan er opeens een goeden dag af en anders vertikte hij het om Vlaams te spreken. Hij kan en mag wel zijn vrienden enz. uitnodigen en ontvangen zij niet al haar vrienden zijn weg gebleven, wij zijn ook nooit uitgenodigd geweest en geraken nooit binnen( ze hebben altijd een reden) hij kan altijd maar gsm-men zij niet want ze zou te veel geld verdoen en ze heeft hem altijd maar gelijk van de auto het zelfde, enz. enz. ik moet dit hier allemaal niet schrijven ik weet het wel maar ik ben het toch met deze maar eens kwijt geraakt.
We hebben juist naar de notaris gebeld en we zullen eens luisteren hij vroeg ons of hij het allemaal moest regelen, maar het grootste deel hebben we al allemaal gedaan maar we zouden toch eens contact willen leggen omdat wij niet eens weten of mijn vader een testament geschreven heeft, en om meer uitleg ook, dus gaan we eens ons oor te luister leggen mijn vader heeft ook een eigen huis plus een stuk bouwgrond dus dit zal ook nog moeten geschat worden, misschien horen we dan of hij eens een testament geschreven heeft ook?
Met deze wil ik jullie toch ook bedanken om op deze wijze eens mijn gevoelens te mogen uiten. :wink: :oops: :?
Mvg. 21dr2

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”